Met de lancering van Palm Pre en WebOS komt opnieuw een gewichtige speler met een eigen mobiel besturingssysteem. De vraag is echter of de markt niet stilaan verzadigd geraakt. Enkele maanden geleden verscheen de eerste Android-telefoon, daarvoor was er de iPhone. En dan hebben we het nog niet eens gehad over BlackBerry, Symbian en Windows […]

Advertentie

Met de lancering van Palm Pre en WebOS komt opnieuw een gewichtige speler met een eigen mobiel besturingssysteem. De vraag is echter of de markt niet stilaan verzadigd geraakt. Enkele maanden geleden verscheen de eerste Android-telefoon, daarvoor was er de iPhone. En dan hebben we het nog niet eens gehad over BlackBerry, Symbian en Windows Mobile.

“Ik denk dat we de markt al een tijdje zien drukken op minder platforms”, verduidelijk Adam Leech, hoofdanalist bij onderzoeksbureau OVUM. “Operatoren proberen het aantal in hun portfolio te drukken en dat zien we ook bij de makers afnemen. De meesten rationaliseren op twee tot drie platformen, afhankelijk van de verschillende segmenten.”

“We zien ook gemeenschappelijke technologieën opduiken”, zegt Leech. “Palm verschilt hier een beetje, want het gebruikt dezelfde strategie als RIM (BlackBerry) en Apple. In die zin dat ze enkel hun eigen platform gebruiken ten opzichte van Symbian of Android die open zijn voor anderen.”

“We zullen in de volgende jaren een beweging zien naar meer beheerde platformen die niet per definitie gesloten zijn. Een open systeem als Symbian heeft weinig succes buiten Nokia, net zoals Windows Mobile weinig succes heeft buiten de bedrijfsmuren. Het enige systeem waarvan we zullen weten of openbron echt werkt, is Android (omdat dat door meerdere fabrikanten wordt gebruikt, nvdr.)”

Consumentgericht
Toch is er een stille revolutie op de smartphonemarkt gaande. “We zien zeker een soort overgang”, zegt Leech. ”Bijvoorbeeld bij RIM dat zich baseert op zakelijke toestellen, maar met de BlackBerry Storm nu toch de consumententoer opgaat.

WebOS van Palm is echter niet ten dode opgeschreven, omdat het binnen het eigen merk blijft. “Het verrast me wat Palm doet”, zegt Leech. “Je hebt hier een mooi uitziend toestel dat lijkt op een cool gadget en dan heb je nog de gebruiksvriendelijkheid, dat is de sleuteleigenschap. Daarna zal het vooral afhangen van de ingebouwde features zoals sociale media, webconnectiviteit of het afspelen van media.”

Dat telefoons zoals BlackBerry vooral de zakelijke markt bekoren, terwijl de iPhone consumenten aanspreekt, is volgens Leech een bewuste bedrijfskeuze. “Als ze tijd leggen op management en configuratie, dan mikken ze op de bedrijfskant. Maar ik denk dat ze (Palm, nvdr.) vooral mikken op een consumententoestel, omdat dat de grootste markt met zich meebrengt. Een consumententelefoon gaat altijd meer opleveren dan een reeks zakelijke toestellen met Windows Mobile.”

Advertentie