De redactie van Smart Business Strategies heeft ‘Een werkweek van 4 uur’  verkozen tot managementboek van het jaar. Het boek, met ‘The 4 hour workweek’ als oorspronkelijke titel, groeide in 2008 uit tot een hype. Het is zowel een schelmenroman als een praktisch boek over time management. Het idee achter ‘Een werkweek van 4 uur’ […]

De redactie van Smart Business Strategies heeft ‘Een werkweek van 4 uur’  verkozen tot managementboek van het jaar. Het boek, met ‘The 4 hour workweek’ als oorspronkelijke titel, groeide in 2008 uit tot een hype. Het is zowel een schelmenroman als een praktisch boek over time management.

Het idee achter ‘Een werkweek van 4 uur’ is doodeenvoudig: amper vier uur per week besteden aan het werk en toch een rijk leven leiden? Auteur Timothy Ferriss runt een eigen bedrijf, een multinational in voedingssupplementen. Maar meestal is de jongeman op stap: gaan skiën in de Andes of tangodansen in Argentinië. Door ‘personal outsourcing’ en zuinig gebruik van e-mail, en andere vormen van informatie, komt heel wat tijd vrij.

Zoals wel vaker met management bestsellers is het kernidee van dit boek in één zin samen te vatten: dankzij technologie is het vandaag perfect mogelijk om uw werktijd tot amper vier uur per week te beperken en toch rijkelijk te leven. “Het boek van Ferriss situeert zich tussen een schelmenroman en een praktisch boek over time management. Daarom is het niet alleen opmerkelijk, maar ook erg praktijkgericht”, aldus de redactie in zijn evaluatie. Zo kan, volgens de Amerikaanse auteur, iedereen zijn of haar persoonlijke productiviteit met 100 tot 500 procent opkrikken.

‘The 4 hour workweek’ verscheen midden 2007 in de originele Amerikaanse versie, maar werd later vertaald naar onder meer het Nederlands en Frans. Maar vooral in 2008 ging er, ook in ons land, veel aandacht naar het boek. Het prijkte maandenlang bovenaan de verkoopslijsten van winkels als Amazon.com. ‘Een werkweek van 4 uur’ haalde het in de verkiezing als ‘managementboek van het jaar’ van Smart Business Strategies van titels als ‘Wikinomics’ (van Don Tapscott & A.D Williams) en ‘De Vikingen zijn terug’ (van Steve Strid, Claes Andréasson).

Het is het derde jaar op rij dat Smart Business Strategies een ‘managementboek van het jaar’ verkiest. De redactie legt hierbij de nadruk op boeken die ook een focus hebben op innovatie en technologie, samen met de praktische inslag. Ook de lokale weerklank, bijvoorbeeld via vertalingen naar Nederlands of Frans, spelen een rol.

In 2007 was ‘De Plakfactor (‘Made to Stick’) van Dan en Chip Heath het beste managementboek. In 2006 ging de eer naar ‘The Long Tail’ van Chris Anderson.

Meer info:

Een werkweek van 4 uur – Leid een rijk leven zonder veel te doen, Timothy Ferriss, Forum Amsterdam, 2007, ISBN: 978-90-225-4795-3, 315 pagina’s

The 4-Hour Workweek: Escape 9-5, Live Anywhere, and Join the New Rich, Timothy Ferriss, Crown , april 2007, ISBN 9780307353139, 308 pages

La semaine de 4 heure – Travaillez moins, gagnez plus, et vivez mieux !, Timothy Ferriss, Pearson, 2008, ISBN : 978-2-7440-6315-2, 301 pages.