ICT’ers en ondernemers spreken een andere taal. Dat blijkt uit een recent onderzoek bij 1900 bedrijfsleiders. Begrippen zoals ERP, CRM en zelfs 3G doen bij hen niet meteen een belletje rinkelen. Het was het kenniscentrum KMO-IT en webhostingspecialist COMBELL die samen de kennis van bedrijfsleiders in traditionele ICT-begrippen testte. Ook de manier waarop ze het […]

ICT’ers en ondernemers spreken een andere taal. Dat blijkt uit een recent onderzoek bij 1900 bedrijfsleiders. Begrippen zoals ERP, CRM en zelfs 3G doen bij hen niet meteen een belletje rinkelen.

Het was het kenniscentrum KMO-IT en webhostingspecialist COMBELL die samen de kennis van bedrijfsleiders in traditionele ICT-begrippen testte. Ook de manier waarop ze het internet en webgerelateerde toepassingen gebruiken, kwam aan bod. De rondvraag bij 1900 ondernemers verliep via het internet en via een persoonlijke vragenlijst.

Het onderzoek toont aan dat er qua terminologie en kennis een enorme kloof gaapt tussen de ICT-sector en de ondernemerswereld. Zo weet bijna de helft niet wat CRM-software precies doet. Zeven op tien weet niet waarvoor SaaS (Software as a Service) staat. Op het vlak van telecom weet een op vijf niet wat 3G is.

Ook voor de meer zakelijke toepassingen blijkt nog wel wat werk. Een op vijf ondernemers heeft bijvoorbeeld wel een profiel op B2B-netwerksites als LinkedIn, maar is niet echt enthousiast over de meerwaarde ervan. 

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.