Hoe vaak valt uw bank uit de ether? Smart Business Strategies voerde het grootste hostonderzoek ooit uit bij de vijfentwintig belangrijkste Belgische banken. Het gespecialiseerde bedrijf Uptrends.com, net zoals het Belgische InternetVista een specialist in de materie, volgde de sites en online bankingtoepassingen van die banken gedurende een jaar elke vijf minuten vanuit de […]

 

Hoe vaak valt uw bank uit de ether? Smart Business Strategies voerde het grootste hostonderzoek ooit uit bij de vijfentwintig belangrijkste Belgische banken. Het gespecialiseerde bedrijf Uptrends.com, net zoals het Belgische InternetVista een specialist in de materie, volgde de sites en online bankingtoepassingen van die banken gedurende een jaar elke vijf minuten vanuit de hele wereld op. Vooral Record Bank, DHB Bank en Bank Degroof laten steken vallen.

Van de onderzochte Belgische banken halen er drie honderd procent op zowel online banking als de website: Fortis, Rabobank en BKCP. Zij waren het voorbije jaar permanent bereikbaar. "Dat is een heel goede prestatie," zegt Niels Brinkman van Uptrends, dat het onderzoek uitvoerde, "Meestal verdelen we de onderzochte bedrijven in drie categorieën. De eerste categorie haalt 100%, dat is uitmuntend. De tweede categorie 99,9% en ook wel 99,8%, wat nog zeer goed is. En de rest, dat is iets minder."

Ter vergelijking: de standaard waar hostingbedrijven naar streven, en die ze ook in hun licentieovereenkomsten voor hosting zetten, is 99,9%. Meer dan de helft van de banken valt daar dus onder. De laagste scores liggen bij 98,3%. Dat komt overeen met een ‘downtime’ van zo’n 149 uren, of iets meer dan zes dagen. "Dat is natuurlijk niet goed, maar het is ook niet superslecht," zegt Brinkman, "Het is eerder matig. Wij doen ook onderzoek naar overheidssites, en die komen soms maar aan 76%. Dus echt slecht doen de banken het hier niet."

In een notendop:

100% uptime in online banking en website

– BKCP
– Fortis
– Rabobank

Minst betrouwbaar
Online bankieren
1. Record Bank (98,3%)
2. Bank Degroof (98,5%)
3. Landbouwkrediet (99,2)
    DHB Bank (99,2%)
    Citibank (99,2%)

Website
1. DHB Bank (98,3%)
2. Bank van De Post (98,8%)
3. Bank Degroof (98,8%) 

Algemene rankschikking
Gemiddelde bereikbaarheid (online banking + website)

Bank Percentage
1) Fortis 100%
2) Rabobank 100%
3) BKCP 100%
4) Deutsche Bank 100%
5) BinckBank 99,9%
6) Kaupthing Edge Bank* 99,9%
7) KBC 99,9%
8) Keytrade Bank 99,9%
9) VDK spaarbank 99,9%
10) Delta Lloyd bank 99,8%
11) Dexia 99,8%
12) Fortuneo 99,8%
13) Centea 99,7%
14) ING 99,7%
15) ABN AMRO 99,6%
16) Cortal Consors 99,6%
17) Credit Europe Bank 99,6%
18) Axa 99,6%
19) Citibank 99,6%
20) Argenta 99,5%
21) Bank van De Post 99,3%
22) Landbouwkrediet 99,3%
23) Record Bank 99%
24) DHB Bank 98,8%
25) Bank Degroof 98,7%

Gemiddelde: 99,6%

De banken in het onderzoek werden dertien maanden lang opgevolgd, van begin september 2007 tot eind september 2008.
* Kaupthing Edge Bank werd in augustus 2008 aan het onderzoek toegevoegd en werd dus twee maanden lang opgevolgd.

Zes dagen

Het uitvallen of de traagheid van een site kan diverse redenen hebben, maar het valt op dat de banken die wij contacteerden, hun downtime bijna allemaal weten aan een upgrade van hun site of systeem.

Zo scoort Record Bank voor online banking het slechtst, met een downtime van zo’n 149 uren, of iets meer dan zes dagen. Louis Mahy, CIO bij Record Bank, legt uit: "We hebben zo’n zes dagen van nieuwe releases gehad. We hebben elk jaar vier nieuwe releases waarbij we de software vervangen en bijvoorbeeld nieuwe applicaties installeren." Mahy wijst erop dat de grote releases op voorhand aan de klanten gecommuniceerd werden.

Hetzelfde verhaal horen we bij Bank Degroof, die met een gemiddelde score van 98,7% de rode lantaarn draagt in het algemene klassement. "We zijn het voorbije anderhalf jaar volop aan de nieuwe site bezig geweest," zegt Jean Peeters van Bank Degroof, "Die is net gelanceerd en zal hopelijk niet meer dezelfde problemen hebben. De oude site konden we nog moeilijk ondersteunen. We hebben daar het voorbije jaar niet veel meer aan gedaan."

DHB Bank heeft dan weer een volledig nieuwe IT-structuur geïnstalleerd. Opvallend daar is dat de online bankingtoepassing het ietsje beter doet dan de website. Meestal is het omgekeerd. Dat heeft veel te maken met het feit dat websites nu eenmaal makkelijker te onderhouden zijn dan banktoepassingen, maar de criteria zijn ook iets minder streng. "Bij internetbankieren moet een klant kunnen inloggen," legt Brinkman uit, "Voor de website tonen wij geen foutmelding zolang ze bereikbaar is en er een boodschap over onderhoudswerken staat."