Amazon Web Services, een dochterbedrijf van de online boekenshop, lanceert met CloudFront een service om content overal ter wereld sneller naar de eindgebruikers door te sturen. Door alles te bewaren op zogenaamde edge locations wil het bedrijf de latency beperken en een hoge datatransfersnelheid garanderen. CloudFront is een Content Delivery Service (CDS) die mikt op […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Amazon Web Services, een dochterbedrijf van de online boekenshop, lanceert met CloudFront een service om content overal ter wereld sneller naar de eindgebruikers door te sturen. Door alles te bewaren op zogenaamde edge locations wil het bedrijf de latency beperken en een hoge datatransfersnelheid garanderen.

CloudFront is een Content Delivery Service (CDS) die mikt op kmo’s en ontwikkelaars door te kiezen voor een pay-as-you-go model. Het bedrijf benadrukt dat er geen langdurige verbintenissen zijn. Bovendien kunnen gebruikers volledig zelfstandig aan de slag met CloudFront, waardoor de instapdrempel zeer laag ligt..

Het is de bedoeling dat klanten vaak opgevraagd materiaal voor hun eindgebruikers via de dienst laten cachen. Op die manier wordt alles veel lokaler doorgestuurd, wat beduidend sneller gaat. Dat kan zowel om foto’s en video’s gaan, als om online games en andere zaken. Wie wil kan de verschillende diensten van het bedrijf ook combineren. Zo werkt CouldFront naadloos met Amazon S3, de online hosting van het bedrijf.

De verschillende servers voor Cloudfront zijn verspreid over de VS (8 locaties), Azië (Hong Kong en Tokyo) en Europa. In onze regio zijn er edge locations in Amsterdam, Dublin, Frankfurt en Londen. Het bedrijf biedt ook een online berekeningstool aan. Zo kunnen ontwikkelaars of bedrijven snel berekenen wat de kosten zijn op basis van het geschatte gebruik. Het platform in zijn bètafase uittesten kan op aws.amazon.com.