Ongeveer één op twee bedrijven met meer dan vijftig werknemers integreert vaste en mobiele telefonie. Dat is de conclusie van onderzoeksbureau MarketCap, dat in samenwerking met Siemens Enterprise Communications onderzoek deed naar Fixed Mobile Convergence (FMC) in België. Uit het onderzoek blijkt dat 83 procent van de ondervraagde bedrijven werknemers heeft die regelmatig structureel buiten […]

Advertentie

Ongeveer één op twee bedrijven met meer dan vijftig werknemers integreert vaste en mobiele telefonie. Dat is de conclusie van onderzoeksbureau MarketCap, dat in samenwerking met Siemens Enterprise Communications onderzoek deed naar Fixed Mobile Convergence (FMC) in België.

Uit het onderzoek blijkt dat 83 procent van de ondervraagde bedrijven werknemers heeft die regelmatig structureel buiten de bedrijfsmuren werken. Enkel in de publieke sector is dat vooralsnog een stuk minder.

Volgens het onderzoek gaan werknemers vaker voor de gemakkelijkere oplossing door hun gsm altijd te gebruiken, ondanks de hogere kosten die ermee gepaard gaan.

Voor die mobiele werknemers kan het praktisch zijn om een FMC-oplossing te hebben. Een Fixed Mobile Convergence komt er op neer dat werknemers één nummer hebben voor vaste en mobiele telefonie. Ook de mogelijkheden van een vast toestel, zoals doorschakelen en conferentiegesprekken, zijn dan mobiel beschikbaar.

De samenvoeging van vast en mobiel is vooral populair in de industriële en bouwsector. Bij nutsbedrijven en ondernemingen die zich richten op ICT en financiële dienstverlening gebruikt iets meer dan de helft FMC.

Duurder, maar praktischer
“Gemak en efficiency zullen een steeds grotere rol gaan spelen in relatie tot Fixed Mobile Convergence", zegt Symen Vlastuin, consultant Telecom Markets bij MarketCap. “Bedrijven en instellingen zullen minder de nadruk leggen op directe kostenbesparing.”

Het komt er veelal op neer dat de mobiele telefoon ook binnen de kantoormuren gebruikt wordt waar dat eigenlijk niet nodig is door de aanwezigheid van een vaste lijn. Hoewel FMC daarbij niet direct goedkoper is, zorgt de praktische kant wel voor meer efficiëntie, wat zo voor meer productiviteit zorgt.

Advertentie