De verkoop van mobiele telefoons is in West-Europa danig teruggelopen. De oorzaak, aldus marktonderzoeker IDC, is de mondiale financiële crisis. Al is het verhaal niet helemaal negatief. Vergeleken met vorig jaar is de markt voor mobiele telefoons in West-Europa in het derde kwartaal acht procent geslonken. Dat is opmerkelijk, want gsm-bouwers konden de afgelopen jaren […]

Advertentie

De verkoop van mobiele telefoons is in West-Europa danig teruggelopen. De oorzaak, aldus marktonderzoeker IDC, is de mondiale financiële crisis. Al is het verhaal niet helemaal negatief.

Vergeleken met vorig jaar is de markt voor mobiele telefoons in West-Europa in het derde kwartaal acht procent geslonken. Dat is opmerkelijk, want gsm-bouwers konden de afgelopen jaren consequent vooruitkijken naar groeicijfers. "Consumenten zijn het vervangen van hun telefoon aan het uitstellen", verklaart IDC-analist Francisco Jeronimo. Vermoedelijk zullen mensen die toch een telefoon vervangen goedkopere modellen kiezen, concludeert de marktonderzoeker.

Een lichtpunt is dat de verkoop van smartphones wel in de lift zit, volgens IDC. In dat segment is er een groei genoteerd van 58 procent op jaarbasis. De stijging is grotendeels op het conto te schrijven van de iPhone, die consumenten ook attent heeft gemaakt op smartphones van andere fabrikanten.

Koreaanse inhaalbeweging
De nummer één in West-Europa blijft Nokia, met een marktaandeel van net geen 35 procent. Maar de Finnen mogen gerust zijn, want Samsung is aan een sterke inhaalbeweging bezig. Het marktaandeel van vijf procent dat Nokia in een jaar tijd verloor, is volledig naar Samsung gegaan. De Zuid-Koreaanse gsm-bouwer verankert zichzelf daarmee op de tweede plaats, met een marktaandeel van 28 procent.

Sony Ericsson (15,3 procent) en Motorola (4,6 procent) blijven de nummers drie en vier, al heeft die laatste het lastig om zijn positie te handhaven. Het Motorola-marktaandeel is in het derde kwartaal gehalveerd ten opzichte van 2007.

Apple op gelijke voet met LG
Motorola heeft het meest te duchten van LG (4,4 procent) en Apple. De maker van de iPhone heeft inderdaad goed gescoord met de lancering van de 3G-variant van de hypetelefoon, onder meer in België. Hoewel Apple veel minder telefoonmodellen heeft dan zijn rivalen, heeft het bedrijf in het derde kwartaal toch 1,95 miljoen toestellen kunnen verkopen. Dat is meteen goed voor 4,4 procent van de West-Europese markt.

HTC en Research in Motion (BlackBerry) vervolledigen de lijst. HTC, bekend van toestellen zoals de Touch Pro en Touch Diamond, kan zelfs rekenen op de sterkste groei van allemaal. In één jaar tijd gaat de Taiwanese gsm-bouwer van 0,8 naar 2,4 procent marktaandeel. Ook BlackBerry stijgt stevig, van 1 naar 1,7 procent.