Sinds een jaar of twee beschikt Telenet over een BICC, een Business Intelligence Competence Center, dat de massa klantengegevens waarover de operator beschikt, moet omtoveren in nuttige informatie waarop het management strategische beslissingen kan baseren. Een oefening die ook de algehele efficiëntie van het bedrijf aanzienlijk kan verbeteren. "Eigenlijk verschilde Telenet niet zo erg […]

Advertentie

 

Sinds een jaar of twee beschikt Telenet over een BICC, een Business Intelligence Competence Center, dat de massa klantengegevens waarover de operator beschikt, moet omtoveren in nuttige informatie waarop het management strategische beslissingen kan baseren. Een oefening die ook de algehele efficiëntie van het bedrijf aanzienlijk kan verbeteren.

"Eigenlijk verschilde Telenet niet zo erg van andere bedrijven", stelt BICC-director Stefan Kennis. "In de loop der jaren zijn de business units begonnen met data te verzamelen en in spreadsheets te gieten. In een tweede fase hielden een aantal mensen per departement zich bezig met rapportering, los van elkaar en niet echt efficiënt. Daarom besloten wij een jaar of twee geleden om alle groepen die met rapportering bezig waren te centraliseren binnen de financiële afdeling, en daaruit is het concept van het BICC ontstaan."

Volle steun
De idee achter het BICC is erg logisch: een telecomoperator zoals Telenet heeft een schat aan klantendata verzameld en het zou jammer zijn die gegevensberg niet aan te wenden voor het creëren van informatie waarmee het bedrijf het verschil kan maken in het telecomlandschap. "Belangrijk is dat het BICC vanaf het eerste moment op de volle steun van het topmanagement heeft kunnen rekenen. Het was onmiddellijk duidelijk hoe strategisch zo’n competence center kan zijn," zegt Kennis, "Vandaar ook dat er aanzienlijke budgetten ter beschikking werden gesteld voor de uitbouw van een state of the art BI-infrastructuur, inclusief de middelen voor de nodige gekwalificeerde mensen. Vandaag telt het BICC een zestiental medewerkers, plus nog externe specialisten. Maar we zijn nog volop bezig met nieuwe mensen aan te trekken".

Qua software steunt het BICC op een Oracle-database met IBM Cognos als frontend rapporteringsengine en SPSS Clementine als dataminingtool. Allemaal standaardproducten dus. En dat is volgens Stefan Kennis een niet te onderschatten voordeel, want het vermijdt dat je met een waaier aan tools opgescheept zit. "Onze eerste uitdaging is nu de onderliggende datastructuur te stroomlijnen om een omgeving te kunnen creëren waar de eindgebruikers aan selfservice kunnen doen. Dan kunnen wij ons als BICC toeleggen op zaken die een echte toegevoegde waarde opleveren – meer complexe analyses of meer datamining".
 

 

Nieuw corporate datamodel
Het BICC heeft intussen een ambitieus driejarenplan opgestart voor de bouw van een nieuw corporate datamodel, gebaseerd op een nieuw datawarehouse dat de losstaande datasilo’s van de verschillende departementen moet verenigen. "Het corporate datamodel zou eind dit jaar gedefinieerd moeten zijn, en dan kunnen we met de eerste implementaties beginnen," zegt Kennis, "Die willen we wel redelijk kort houden, omdat we het heel belangrijk vinden regelmatig aan de business iets te kunnen tonen. Ik wil me niet voor langere tijd afzonderen om dan te moeten vaststellen dat de business intussen veranderd is. Dus om de drie à vier maanden wil ik met een realisatie naar buiten kunnen komen".

Het BICC heeft nochtans de voorbije twee jaar niet stilgezeten. Het heeft al een nieuwe rapporteringsomgeving uitgewerkt voor Telenet Solutions, de B2B-poot van Telenet. "En met succes," beklemtoont Stefan Kennis, "Twee jaar geleden zaten daar drie mensen die niks anders deden dan maandelijks verkoopcijfers en driemaandelijks omzetcijfers aanleveren, en af en toe een ad-hocvraag oplossen. Vandaag zorgen ze dagelijks voor een verkooprapportering. De omzetrapportering gebeurt op maandbasis, bijna volledig geautomatiseerd en ook veel sneller na afsluiting van het kwartaal. De enige rem op de snelheid is de controle op de datakwaliteit, maar ook daaraan wordt gewerkt. Er worden nu veel meer upfront checks uitgevoerd waarbij de business zelf verantwoordelijk wordt gesteld voor de datakwaliteit – een beetje een cultuurschok soms."

De reacties van de eindgebruikers zijn volgens Stefan Kennis in elk geval zeer positief. "De cijfers komen op tijd en ze zijn correct. De gebruikers kunnen hun omzet- en verkooprapportering nu tenminste gebruiken als managementtool, wat vroeger niet mogelijk was. En op basis van al die informatie hebben we dit jaar ook een churn-model ontwikkeld dat door het callcenter gebruikt kan worden om de klantenservice te verbeteren en eventueel ook aan cross- en upselling te doen. Allemaal troeven om ons te differentiëren van de concurrentie en innovatief voor de dag te blijven komen."
 

Advertentie