Nieuws

Ricoh en Nashuatec smelten samen tot Ricoh Belgium

In het kader van een Europees integratieprogramma verenigt Ricoh vanaf 3 november ook in België de eigen activiteiten van Ricoh en NRG/Nashuatec onder de bedrijfsnaam Ricoh Belgium. De nieuwe organisatie wordt volgens COO Eric Gryson in België marktleider op het vlak van multifunctionals met een marktaandeel van 45%.

De Ricoh-groep had NRG/Nashuatec al 10 jaar geleden overgenomen, maar beide bedrijven waren onafhankelijk van elkaar blijven opereren. In oktober 2006 werd een Europees integratieprogramma gestart om de activiteiten van beide bedrijven te verenigen. België is het laatste Europese land dat de fusie doorvoert. “Wij hebben de tijd genomen om de integratie goed voor te bereiden”, zegt COO Eric Gryson. “Het beste bewijs is dat deze fusie bijna geen sporen heeft nagelaten op het vlak van ontslagen. We hebben nu zelfs al nieuwe vacatures.”
 
De naam Nashuatec blijft nog alleen bestaan als merknaam: “Er blijft nog een beperkt netwerk van Nashuatec-dealers die producten onder de naam Nashuatec blijven verkopen. Zij zijn echter meer gefocust op solutions en facilities management”, stelt Eric Gryson.
 
Op commercieel vlak zal het nieuwe Ricoh directe en indirecte verkoop combineren. “Ricoh was altijd heel sterk in indirect sales en Nashuatec was meer gericht op directe verkoop. We zijn dus heel complementair”, aldus Eric Gryson. Het hele direct salesteam van Nashuatec stapt over op de merknaam Ricoh.
 
Mogelijke conflicten tussen het directe en indirecte kanaal ziet Eric Gryson niet: “Dat is een kwestie van duidelijke afspraken. Wij beperken ons voor een directe benadering tot de top 7000-bedrijven; dat laat genoeg ruimte voor de resellers. In die topmarkt is het trouwens meer een kwestie van harde prijsconcurrentie dan van toegevoegde waarde. Die markt is dus minder geschikt voor resellers.”

 

Ricoh start op 3 november ook een nieuw partnerprogramma voor indirecte B2B-verkoop via een netwerk van IT-resellers. “Dit is voor een bepaald stuk van ons portfolio, met name laserprinters en kleine multifunctionals, die de reseller mee opneemt in zijn totaaloplossing”, verduidelijkt Eric Gryson. Dit kanaal zal bediend worden via de distributie, terwijl de bevoorrading van de Ricoh office automation dealers rechtstreeks via Ricoh blijft lopen.
 
Het nieuwe Ricoh Belgium telt zo’n 600 werknemers en is goed voor zo’n 150 à 160 miljoen euro omzet. Het bedrijf vestigt zich aan de Medialaan in Vilvoorde, op de locatie die Nashuatec sinds een aantal maanden betrokken had. De schaalvergroting is voor Eric Gryson ook een voordeel voor het dealerkanaal: “We hadden 4 mensen die zich bezighielden met het indirecte kanaal; dat worden er 12. Verder zal de reseller ook toegang hebben tot een completer gamma van producten en diensten die ze hun klanten kunnen aanbieden.”
 
De groeiambities van het nieuwe Ricoh situeren zich ook op het aanbieden van diensten. “Met 45% marktaandeel hebben we een zeer dominante positie in de multifunctionalsmarkt. Elke procent meer is een uitdaging, maar het zal moeilijk zijn. Wat we zeker gaan doen om te blijven groeien is onze diensten uitbreiden: software solutions, facilities management, detachering van mensen.”
 
Een project dat Eric Gryson verder wil ontwikkelen is One Stop Shopping, dat aan KMO’s één adres voor alle noden wil bieden: printers, copiers, papier en supplies, pc’s, enz. “We zullen ook het ganse gamma Dell-producten kunnen aanbieden. We willen zelfs IT-managers kunnen detacheren naar KMO’s die geen fulltime IT-manager nodig hebben.” Ook in dit verhaal zal Ricoh de directe en indirecte aanpak combineren: “Voor bedrijven tot 25 à 30 medewerkers zal dit via onze dealers lopen; de grotere ondernemingen gaan we zelf benaderen”, adus Eric Gryson.

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business