Nieuws

Spam kost werknemer 1.200 minuten per jaar

Ongewenste e-mail kost elke werknemer gemiddeld 1.200 minuten per jaar. Dat becijferde het Duitse Onderzoeksinstituut voor Toekomst van de Arbeid (IZA) in samenwerking met de universiteiten van Hamburg en Keulen. Opvallend genoeg varieert de kostenbesparing van een spamfilter van persoon tot persoon.

Het onderzoek is gestart in de winter van 2004-2005, maar wordt nu pas gepubliceerd. IZA bestudeerde in totaal duizend gebruikers waarvan 527 met een spamfilter en 473 zonder. Gemiddeld besteden beiden gemiddeld 4,87 minuten per dag aan spam. Daar zit zowel het verwijderen van berichten in als het controleren op foutief gemarkeerde mails (de zogenaamde false positives). Ook de tijd die een IT’er per werknemer besteed om een spamfilter te configureren, wordt meegeteld.

Volgens de onderzoekers is het effect van een spamfilter en de impact van spam echter zeer afhankelijk van persoon tot persoon. Zo is een filter enkel effectief bij mensen die veel ongewenste e-mail ontvangen of bij wie niet echt weet wat spam is of er weinig tegen onderneemt. Bij meer ervaren gebruikers zijn manuele inspecties dan weer efficiënter, omdat een filter de algemene kost voor het bedrijf verhoogt.

Individueel bekijken
De conclusie van het onderzoek is dat het effect van een spamfilter geval per geval bekeken moet worden. Zo kan er tot 35 procent tijdswinst geboekt worden, al is dat afhankelijk van de hoeveelheid spam en de kennis ervan. Bovendien is het niet duidelijk wat de langetermijngevolgen van spam op de werkvloer zijn.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business