In een jaar tijd is de Europese pc-markt ongeveer een kwart gegroeid. Goed nieuws, maar niet helemaal. De groei is namelijk vooral gerealiseerd door het succes van ultragoedkope minilaptops met kleine marges. Zonder toestellen zoals de Acer One, Asus Eee, Dell Mini 9 of HP Mini-note zou de situatie er misschien anders uitzien. Wereldwijd zijn […]

Advertentie

In een jaar tijd is de Europese pc-markt ongeveer een kwart gegroeid. Goed nieuws, maar niet helemaal. De groei is namelijk vooral gerealiseerd door het succes van ultragoedkope minilaptops met kleine marges. Zonder toestellen zoals de Acer One, Asus Eee, Dell Mini 9 of HP Mini-note zou de situatie er misschien anders uitzien.

Wereldwijd zijn er in het derde kwartaal 80,6 miljoen pc’s verscheept, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Gartner. Dat is vijftien procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Op mondiaal niveau blijft HP de absolute marktleider, met een marktaandeel van 18,4 procent. Op twee staat nog altijd Dell (13,6 procent) en op drie Acer (12,5 procent).

"Twee merken hadden een sterke focus en reageerden snel in het mininotebooksegment: Asus en Acer. Beide merken hebben bijgevolg een robuuste groei ondervonden", schrijft Gartner. Ondertussen hebben zo goed als alle merken wel een netbook in het assortiment, maar dat is misschien te laat. "Het zal een uitdaging zijn voor anderen om de marktgroei van Asus en Acer te evenaren of overtroeven", zegt analist Mika Kitagawa.

Aardverschuiving
In het EMEA-gebied (Europa plus het Midden-Oosten en Afrika) ziet de rangschikking er wat anders uit. In onze contreien hebben mininotebooks of netbooks een bovenmaatse impact op de markt. Aangezien HP met de Mininote pas laat die markt betrad, heeft de pc-gigant daardoor zijn toppositie moeten afstaan aan Acer.

Het is de eerste keer sinds de fusie met Compaq dat HP in EMEA zijn toppositie verliest. Onder meer dankzij de goede verkoop van de Aspire One en deals met winkelketens zoals The Phone House, tikt het Taiwanese merk af op een marktaandeel van 20,6 procent. HP van zijn kant strandt op 18,7 procent.

Apple
Terwijl de pc-markt in Europa sterk groeit, valt de verkoop in de Verenigde Staten nogal tegen. In het derde kwartaal viel er slechts een stijging van 4,8 procent te noteren – veel minder dan de wereldwijde groei van vijftien procent.

Een belangrijke oorzaak is dat er dit jaar geen stijging in de verkoop was rond het begin van het academiejaar. Opvallend, want in de voorgaande jaren was er rond deze periode net een piek. Heel wat studenten hebben dit jaar echter geen pc-materiaal aangeschaft, wellicht omdat de kredietcrisis een impact heeft op het consumentenvertrouwen.

Vooral bij Dell en HP stagneert de verkoop. De enige twee merken die wel een Amerikaanse groei kennen, zijn Acer en Apple. Die laatste ziet zijn marktaandeel in de VS groeien van 7,7 naar 9,5 procent.

Advertentie