Wat hebben Oracle, Electrabel en Argenta met mekaar gemeen? Alledrie waren ze in ons land de voorbije maanden voorwerp van een juridisch geschil rond hun .be-domeinnaam. Wordt ook uw merk binnenkort ingepalmd door domeinpiraten, of loopt het toch niet zo’n vaart? Een kwartiertje rondsurfen op Belgische websites en je weet genoeg: veel domeinnamen lijken […]

Advertentie

 

Wat hebben Oracle, Electrabel en Argenta met mekaar gemeen? Alledrie waren ze in ons land de voorbije maanden voorwerp van een juridisch geschil rond hun .be-domeinnaam. Wordt ook uw merk binnenkort ingepalmd door domeinpiraten, of loopt het toch niet zo’n vaart?

Een kwartiertje rondsurfen op Belgische websites en je weet genoeg: veel domeinnamen lijken niet echt koosjer. Belgacomshop.be is bijvoorbeeld niet in handen van het bekende telecombedrijf, maar ‘geparkeerd’ door een Nederlandse partij. Op Thomascoock.be biedt een bedrijf uit de Seychellen via reclameadvertenties vliegtuigtickets en reizen aan. Terwijl de echte reissite op thomascook.be staat, dus zonder ‘c’.

Helemaal verwarrend is ‘Hetlaatsteniews.be’. Daar vindt u niet de bekende krant – die staat op hln.be – maar een Nederlandstalige nieuwssite waar een bedrijf uit Hong Kong achter zit. “Heel wat bedrijven beseffen gewoon niet dat er varianten op hun domeinnaam zijn geregistreerd. Je holt dus eigenlijk achter de feiten aan”, benadrukt Tom de Bast, business developer bij Combell, die het huidige probleem van cybersquatting of domeinpiraterij omschrijft als “nijpender dan ooit”.

Bedrijven die zich wél bewust zijn van misbruik, gaan steeds vaker in de tegenaanval. Zo waren merknamen als Argenta, Electrabel, Seagate, Fiat en Oracle de voorbije maanden voorwerp van een domeingeschil. Van Oracle werd door derden bijvoorbeeld de variant ‘Oracleconsulting’ geregistreerd. Bij Argenta ging het om het zogenaamde typosquatting, waarbij door de registratie van arganta.be, argena.be en arenta.be, doelbewust gemikt werd op typfouten. “Het toont aan dat merken een belangrijke doelgroep zijn voor cybersquatters”, aldus de Belgische registratie-autoriteit DNS.be in zijn laatste jaarverslag. Na een juridische actie, via de aangepaste procedure van DNS.be en het bevoegde Cepina, kregen bovenstaande bedrijven de variant van hun domeinnaam, die derden hadden geregistreerd, terug in handen.

Vulpennen

Ondanks al deze onheilsberichten, gaat het vaak niet om een georganiseerde aanpak. “Sommigen denken dat ze zich onder de regels "First come, first served" onbeperkt eigenaar kunnen noemen van elke domeinnaam, ook al schendt die duidelijk een merknaam van iemand anders. Dat is uiteraard niet zo” bevestigt Bart Mortelmans van Bnamed. Al erkent hij dat domeinnamen meer en meer gebruikt worden om er geld aan te verdienen. Bijvoorbeeld door een domeinnaam, meestal een generieke zoals bijvoorbeeld vulpennen.be, te kopen in de hoop hem voor grof geld terug te verkopen. “Al gebeurt dit nog steeds niet op het niveau dat we in landen als Nederland of Duitsland zien”, weet Mortelmans.
 

 

Ook bij anderen klinkt een gelijkaardig geluid: voor Belgische domeinnamen is domeinpiraterij niet zo’n groot probleem. “We zien het eerder voorkomen bij .com’s en andere internationale top level domains of TLD’s. De regels van DNS.be behoren mijn inziens tot bij de beste van de wereld en bestrijden moedwillige cybersquatting”, meent David Geens van Nucleus, die wel enkele andere problemen aanhaalt. “Wat wel toeneemt, maar ook vooral bij de internationale TLD’s, is dat domeinnamen die vrijkomen vliegensvlug worden geregistreerd”, weet Geens. Wat volgens hem ook vaker voorkomt, is dat de TLD-varianten door derden worden geregistreerd. Als ‘nv-peeters.be’ een nieuwe domeinnaam is, dan duiken nogal snel de .com- of, .biz-variant op die door derden snel worden vastgelegd.

Ook een ander oud misbruik blijkt nog steeds van tel: hosting- of webbedrijven die op eigen naam een domeinnaam registeren en deze vasthouden als de eindklant wil veranderen van hostingpartij. Al gebeurt dit volgens David Geens zelden bij de agenten zelf, vermits DNS.be ook dergelijke praktijken fors bestrijdt. “Het verschijnsel duikt wel nog vaak op bij de herverkopers, de kleinere hosters die op hun beurt via “echte” agenten registreren”, beweert hij. “Het is een fenomeen dat naar mijn aanvoelen nog altijd ingrijpender is dan de ‘echte’ cybersquatting.”
 

 

Hoe uw merk beschermen tegen cybersquatting?

1.) Leg uw merk vast

Geen merkbescherming zonder dat u er ook effectief aanspraak op kan maken. Merken vastleggen kan bij het Benelux merkenbureau in Den Haag (of de afdeling in Brussel bij het Ministerie voor Economische zaken). Voor de hele EU kan dit bij het BHIM (het Europese Merkenbureau) in Alicante. Zo’n registratie zorgt alvast voor het onderscheidend vermogen en beschermt u tegen verwarring.

2.) Zorg dat uw domeinnaam op uw naam staat

Een klassieker: zorg dat de domeinnaam bij registratie ervan op naam van uw bedrijf staat, en bijvoorbeeld niet op naam van uw hostingbedrijf dat voor u werkt. Ook niet op de persoonlijke naam van uw informaticus, want die verlaat vermoedelijk vroeg of laat toch uw bedrijf.

3.) Registreer meerdere extensies en varianten

Uw merknaam registreren onder verschillende schrijfwijzen en extensies zoals .eu, is vaak een goed idee en soms gewoon een must. Sommige domeinagenten hanteren hiervoor zelfs speciale kortingprogramma’s.
 

 

 

 

4.) Controleer

U kan altijd controleren of er al varianten van uw merk zijn geregisteerd. Dit kan bij DNS.be (voor .be-namen) of eurodns.com (voor onder andere .com-namen). Ook domeinregistranten lanceren intussen nieuwe controlediensten om misbruik van uw merk te beperken. De nieuwe Domain Monitoring Service van Combell, die u elke nieuwe registratie rond uw merk en domeinnaam vrijwel meteen doorspeelt, is daar een voorbeeld van.

5.) Grijp in

Hoe dichter de door derden reeds geregistreerde domeinnaam bij uw eigen geregistreerd merk ligt, hoe meer argumenten u hebt om die naam te betwisten. Generieke domeinnaam, zoals vulpennen.be, vallen veel moeilijker te claimen.

De registratie-autoriteit DNS BE ontwikkelde samen met Cepina een geschillenregeling voor ‘.be’-domeinnamen. Vorig jaar deden een kleine dertig bedrijven, waaronder Oracle en Electrabel, formeel een beroep op deze geschillenregeling. De kost voor zo’n procedure (voor het betwisten van 1 tot 5 .be-namen) bedraagt 1.620 euro.
 

Advertentie
William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.