Steeds meer resellers verwijderen vooraf geïnstalleerde software van de pc’s die ze verkopen.  Belgische resellers zien het als een extra service aan de klant, die ze niet doorrekenen, tenzij ze grote kortingen moeten geven. In september kondigde de Amerikaanse retail keten ‘Best Buy’ aan dat het voortaan een extra dienstverlening aanbood aan zijn klanten: […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Steeds meer resellers verwijderen vooraf geïnstalleerde software van de pc’s die ze verkopen.  Belgische resellers zien het als een extra service aan de klant, die ze niet doorrekenen, tenzij ze grote kortingen moeten geven.
In september kondigde de Amerikaanse retail keten ‘Best Buy’ aan dat het voortaan een extra dienstverlening aanbood aan zijn klanten: tegen betaling van 30 dollar verwijderde het bedrijf de gratis meegeleverde software die op consumentenpc’s zat. In de Verenigde Staten wordt deze software ‘crap software’ genoemd, rommelsoftware dus, niet bepaald een koosnaampje. Een vervelende zaak voor de pc-leveranciers, want zij verdienen net een extra centje (2 tot 10 dollar) aan het vooraf installeren van software of testversies van de software. Best Buy argumenteert deze extra service door er op te wijzen dat de meegeleverde software de pc alleen maar vertraagt.
IT Reseller vroeg de mening van een paar Belgische resellers. Ook hier blijkt de praktijk van het verwijderen van software gemeengoed geworden te zijn. “Op nogal wat consumer pc’s verwijderen we systematisch software voor we die afleveren aan de klant,” zegt Paul Cherlet van Erisoft uit Assebroek. “Acer notebooks bijvoorbeeld, of die van HP en Lenovo, zijn standaard voorzien van een Norton Internet Security of een McAffee. De geïnstalleerde versies vervallen na korte tijd (30 of 60 dagen) waarna de klant aangemaand wordt het product in kwestie te verlengen (lees: aan te kopen). Om discussies met klanten te vermijden en ook omdat we soms bedenkingen hebben over de efficiëntie van het product in kwestie verwijderen we die in principe systematisch.” Dat doet ook Torn Systems uit Gentbrugge: “Het verwijderen van overtollige voorgeïnstalleerde software is voor ons bedrijf een must en standaard inbegrepen bij aankoop van laptops,” zegt zaakvoerder Nicolas Van Geluwe. “Grote pc- systemen zijn enkel zelf samengestelde toestellen waar wij sowieso zelf kiezen welke software er op belandt. Praktisch geen enkele klant vraagt spontaan bij aankoop om deze software te verwijderen. Zij maken immers zelden de link tussen het vertragen van hun computer en de (voor)geïnstalleerde software.”
Volgens Van Geluwe zijn er goede redenen om de software te verwijderen: “voorgeïnstalleerde software is in de meeste gevallen niet de software die klanten prefereren, is vaak ook slechts een demo versie en wordt in de meeste gevallen niet actief gebruikt. In samenspraak met de klant wordt dan bekeken welke al dan niet commerciële software gewenst is en wordt enkel de nodige software geïnstalleerd. De computer is sneller, beschikt vaak over meer schijfruimte en is in het algemeen ook fitter. Wij wijzen onze klanten op die service en na enige tijd zien zij daar ook het heil van in.” Torn Systems levert het alvast tevreden klanten op: “Klanten vergelijken nogal eens graag met de buurman en merken dat zij beduiden minder problemen hebben. Bij ons kopen ze dus niet alleen een pc, maar ook gemoedsrust.”

 

Dat er al software zit op een pc kan door de reseller als een bedreiging gezien worden. Het ontneemt hem misschien de kans om extra omzet te halen uit software. Van Geluwe van Torn Systems spreekt dat tegen: “Gezien het vaak ongekende en onbeminde software is of demoversies, is het zelden tot nooit een bedreiging voor ons. Eerlijkheidshalve moeten we ook melden dat softwareverkoop sowieso slechts een marginaal deeltje van de omzet betekent op het OS en Office na. Wij promoten in elk geval het gebruik van gratis software zoveel mogelijk zoals Open Office,Firefox en Thunderbird.”
 
Zowel Torn Systems als Erisoft bieden deze extra dienst gratis aan hun klanten aan. “We rekenen hiervoor niets extra aan, maar we verkopen de toestellen wel aan de ‘officiële’ prijs zoals door de leverancier bekend gemaakt op de site, zonder korting,” zegt Cherlet. Moet er voor één of andere grote verkoop toch een korting gegeven worden, dan wordt de software niet verwijderd, en worden de toestellen ongewijzigd doorgeschoven.” Erisoft voegt zelf wel extra software toe: “ Alle toestellen worden trouwens pre-installed door ons en voorzien van bij voorbeeld een AVG 8.0 en een Open Office 2.4, tenzij de klant bij ons bijvoorbeeld een Office 2007  Home & Student of BullGuard aankoopt, wat meer en meer het geval is.”
Ook Torn Systems wil deze dienst graag gratis blijven aanbieden, maar dat is niet zo makkelijk. “Het is de laatste jaren moeilijker om dit aan de man te brengen, omdat sommige ketens toestellen verkopen die soms tot de helft goedkoper zijn,” zegt Nicolas Van Geluwe. “Zij die uiteindelijk kiezen voor toestellen met service hebben er echter nooit spijt van en blijven trouwe klanten. Zij merken immers dat het on the long run gewoon toch minder kost (tijd, geld, energie, frustratie) daar zij zelden problemen hebben. Die discussie vergelijken we graag met het al dan niet rijden met een automatische versnellingsbak. Iedereen twijfelt heel lang of ze al dan niet automatisch rijden. Slechts een minderheid kiest er uiteindelijk voor, maar van zodra iemand de stap zet, willen ze nooit meer terug naar manueel.”
 
Heeft ook uw bedrijf hier een policy rond? Reageer dan hieronder op dit artikel.