IBM biedt vanaf maandag 6 oktober de bètaversie van "Bluehouse" aan. Bluehouse is een samenwerkingsplatform dat als Software as a Service (SaaS) wordt aangeboden. Het uitproberen van de bèta is gratis, daarna wordt het een abonnementsmodel. Bluehouse wordt gepositioneerd als een Facebookachtige werkomgeving. Gebruikers kunnen contacten zoeken en toevoegen aan een contactenlijst, communiceren via instant […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



IBM biedt vanaf maandag 6 oktober de bètaversie van "Bluehouse" aan. Bluehouse is een samenwerkingsplatform dat als Software as a Service (SaaS) wordt aangeboden. Het uitproberen van de bèta is gratis, daarna wordt het een abonnementsmodel.

Bluehouse wordt gepositioneerd als een Facebookachtige werkomgeving. Gebruikers kunnen contacten zoeken en toevoegen aan een contactenlijst, communiceren via instant messaging, documenten uitwisselen en samenwerkingsomgevingen creëren. Dat moet niet binnen het bedrijf zelf zijn, ook externe contacten – zoals klanten of leveranciers – kunnen op het platform worden betrokken.

Nieuw is het concept niet. IBM bood al eerder samenwerkingstools aan, zoals Lotus Quickr. “Op zich is er geen verschil,” verduidelijkt Laurent Boes bij IBM, “Alleen gaat het hier om een volledige SaaS-omgeving die gehost wordt op de servers van IBM.”

De dienst zal zich vooral op de KMO-markt richten, al ziet Boes ook mogelijkheden voor grotere bedrijven. “De KMO’s zijn de hoofddoelgroep, maar het kan ook nuttig zijn voor grotere bedrijven, wanneer zij bijvoorbeeld webconferenties willen organiseren, zonder daar iets voor te moeten installeren.”

Wanneer de finale versie beschikbaar wordt, is nog niet bekend. De bèta kan worden uitgetest via deze link.