Drie jaar geleden was internettelefonie via Skype nog erg hip. Onlineveilingsite eBay telde voor het bedrijf toen maar liefst 2,6 miljard dollar neer. Door de belofte van goedkope – of zelfs gratis – telefonie liet ook de bedrijfswereld zich verleiden om Skype te gebruiken. Al hebben sommige onder hen daar nu al spijt van. Echt wild […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Drie jaar geleden was internettelefonie via Skype nog erg hip. Onlineveilingsite eBay telde voor het bedrijf toen maar liefst 2,6 miljard dollar neer. Door de belofte van goedkope – of zelfs gratis – telefonie liet ook de bedrijfswereld zich verleiden om Skype te gebruiken. Al hebben sommige onder hen daar nu al spijt van.

Echt wild enthousiast zullen ze bij eBay wel niet zijn met wat Skype hen intussen oplevert. Het voorbije kwartaal steeg het aantal geregistreerde Skype-gebruikers wel tot bijna 350 miljoen, maar eBay kan niet vertellen hoeveel daarvan de internettelefonietoepassing ook echt regelmatig gebruiken. De gemiddelde omzet per klant – de befaamde ARPU of Average Rate per User – daalde alvast lichtjes tot 40 dollarcent per klant per maand. Een melkkoe lijkt Skype dus niet.

Ook sommige Belgische bedrijven, die Skype in huis haalden, zijn niet onverdeeld gelukkig. “Eigenlijk wordt de toepassing bij ons bijna niet meer gebruikt. De kwaliteit van de verbinding is sterk verminderd”, zegt Joos Gilops, IT-manager bij Rosy Blue, een Indiase multinational in de diamantsector. Binnen zijn bedrijf liep een pilootproject met een zogenaamde Skype Gateway, die inkomende en uitgaande gesprekken omzet naar Skype. Maar het oorspronkelijke doel, een daling van de internationale telefoniekosten binnen de groep met een derde, lijkt veraf. “Want ook de ‘gewone’ telecomoperatoren hebben intussen stelselmatig hun internationale tarieven verlaagd”, beseft Gilops.

Er is bovenal een grondig verschil tussen de introductie van Skype op bedrijfsniveau én de simpele installatie ervan op een thuis-pc. De toepassing is dan al ideaal om gratis te bellen met een familielid in een ver land, maar voor een bedrijf liggen de kaarten anders. “Om met Skype naar gewone nummers te telefoneren, het zogenaamde Skype-out, moet u bijvoorbeeld belwaarde aankopen, wat lastig is”, vindt Andy Vehent, telecomconsultant bij Neoditel, die alvast formeel is: “In het type van bedrijven waar wij onze audits uitvoeren, zeg maar de top-1.000 in België, is Skype nooit aan de orde geweest.”

Daarnaast speelt ook het veiligheidsprobleem, eigen aan P2P-toepassingen zoals Skype, een rol. Zo opteerde Rosy Blue voor een aparte ADSL-lijn, buiten het bedrijfsnetwerk. “Bedrijven willen Skype meestal buiten het netwerk houden om de veiligheid en bandbreedte te vrijwaren”, weet Danielle Jacobs van Beltug, een vereniging van telecomgebruikers. Ook zij vermoedt dat Skype, ondanks de grote interesse, vandaag niet op grote schaal is omarmd door de zakenwereld. Vooral KMO’s met diverse buitenlandse filialen zouden Skype, volgens haar, wel voor intern gebruik aanwenden. “Een bedrijf zal de mindere kwaliteit wel kunnen accepteren voor gesprekken tussen medewerkers. Maar bijvoorbeeld niet voor hun klantendienst. Want dan is het wel erg vervelend als de verbinding slecht is of onderbroken wordt.”

 

In de particuliere markt krijgt Skype intussen navolging. Ook in ons land. Zo lanceerde Euphony bijvoorbeeld de EuVox, een Skype-variant maar dan op USB-stick. “Het is een virtuele USB-telefoon op een memorystick die toelaat om via internet te telefoneren”, legt Veerle Michiels van Euphony uit. De euVOX-toepassing werkt in principe met elke pc en breedbandverbinding. Tussen euVox-gebruikers is het, net zoals bij Skype, gratis en daarnaast biedt het de mogelijkheid om gesprekken te voeren naar vaste lijnen en mobiele nummers, aan lagere tarieven dan de gebruikelijke gesprekskosten. Volgens Michiels gaan er wekelijks in ons land zowat driehonderd van dergelijke sticks over de toonbank. “Onder andere onze klanten met familie in het verre buitenland gebruiken de euVOX om goedkoper of gratis met elkaar te bellen.”