Nieuws

E-learning als oplossing voor tijdsdruk

 

Alcatel-Lucent heeft veel klanten, onderaannemers en 90.000 werknemers verspreid over de hele wereld. Onder hen heel wat ingenieurs en salesmensen. In het ideale geval worden die allemaal tegelijkertijd over nieuwe oplossingen en producten ingelicht. Dat was in het verleden echter vrij moeilijk, omdat zij over de hele wereld verspreid werken. De e-learningmodules van Instruxion geven het bedrijf nu de mogelijkheid om klanten en salesmensen een beter inzicht te verschaffen in de producten en ze vlugger en efficiënter te kunnen bereiken.
 

Wim Barbaix, business developper industry and public sector Europe, zag dat de afdeling die zich bezighoudt met de ontwikkeling en productie van IT-oplossingen moeilijk zowel haar klanten als verkopers kon bereiken. "Als je de wereld moet afreizen om je producten voor te stellen, ben je een jaar verder en staat er al een nieuwe generatie producten klaar. De markt en onze oplossingen evolueren namelijk heel snel. Maar presentaties doorsturen zonder enige persoonlijke uitleg te verschaffen, is onduidelijk en ook weinig interactief." 

"Toen we bijna toevallig onze behoefte aan Instruxion voorlegden, waren we snel overtuigd van de voordelen van e-learningmodules," vertelt Dominique Verhulst, industry and public sector Europe. Toch gingen beide heren niet over één nacht ijs. Er werd fors gebenchmarkt, maar Instruxion trok aan het langste eind dankzij de coherentie van zijn menustructuuur, de integratie van video, spraak en animaties, de manier van navigeren en de illustratie van zijn e-learningtoepassing.

Tien procent minder uitval
De trainingsmodule voor monteurs en installateurs was een eerste project dat met Instruxion werd uitgevoerd. Wim Barbaix: "Die mensen namen vaak de tijd niet om de handleidingen te lezen. Daardoor maakten ze installatiefouten die soms veel garantiekosten tot gevolg hadden. Dankzij de e-learningmodules op het Learning Management System van Alcatel-Lucent University zien we nu dat de uitval met ongeveer 10% verminderd is." Dat goede resultaat is te danken aan een interactieve onlinemodule met live videobeelden waarop de installatie en manipulatie van de producten wordt weergegeven, afgewisseld met foto’s en ander didactisch materiaal. Een voice-over geeft de gebruikers voortdurend tips en tricks mee. De totale e-learningopleiding duurt drie uur en wordt afgesloten met een test van een 30-tal vragen. Met een score vanaf 24 op 30 is de cursist geslaagd. Zodra er een nieuw product verschijnt, kunnen er bovendien nieuwe modules aan de training worden toegevoegd.
 

 

 

De eerste module werd op ongeveer vier maanden tijd gerealiseerd. Die doorlooptijd is dankzij een goede samenwerking tot minder dan drie maanden teruggebracht. Daarover zegt Wim Barbaix: "In het begin gingen we er te veel vanuit dat Instruxion aan een handleiding en een korte briefing wel genoeg had, maar zij moesten uiteraard eerst onze producten grondig leren kenen. Pas daarna konden zij die kennis vertalen naar een aangename e-learningervaring. Zij kunnen bijvoorbeeld op een aantrekkelijke manier tonen hoe een digitaal pakket zich over een netwerk verplaatst. Aanvankelijk beperkten wij, als opdrachtgevers, ons ook te veel tot geanimeerde tekeningen op een bord. Ondertussen zijn wij zelf al in staat om hen een vrij vergevorderde storyboard af te leveren. Instruxion vult die dan aan met animaties en voegt er de e-learningexperience aan toe." Dominique Verhulst wijst ook uitdrukkelijk op het belang van diepgaande reflectie over de belangrijkste boodschappen die je via e-learningmodules wil overbrengen. "Waar ligt de grens tussen need to know en nice to know?"
 

Prospecten opsporen
Een tweede toepassing van de e-learningmodules is te vinden op de publieke site van Alcatel-Lucent en heeft te maken met business services. Verhulst: "Via de 3D-animatie in die modules kunnen we aan onze potentiële klanten beter uitleggen wat de toegevoegde waarde van onze oplossingen en producten is. Dat kunnen we heel efficiënt via het toesturen van een link naar de website. Met een muisklik kan je navigeren naar wat voor jou interessant is. De e-learningmodule verschaft vervolgens inzicht via bewegende animatiebeelden en video." 

"Via de registratie voor de modules ondervinden wij ook of een prospect werkelijk interesse heeft. Op die manier is dat ook een handig hulpmiddel bij het opsporen van nieuwe klanten én het ontdekken van zijn interesses. Dat maakt het voor onze salesmensen heel wat interessanter om tijdens het reizen ook tijd vrij te maken om daarover te leren." zegt Barbaix. Ondertussen is er al interesse voor de cursus vanuit meer dan 60 landen en hebben meer dan 600 personen de technische e-learningcursus gevolgd.

Ook voor specifieke marktsegmenten
De e-learningoplossing wordt nu ook verder uitgewerkt om de telecommunicatieoplossingen van Alcatel-Lucent voor te stellen aan bedrijven uit specifieke marktsegmenten, bijvoorbeeld de spoorwegen en nutsbedrijven. Voor de toekomst wordt bovendien nog gedacht aan mobiele toepassingen.
 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business