Nieuws

Offshoren of nearshoren?

IT-offshoring heeft de voorbije jaren een ongekende vlucht genomen. In landen als India, China en de Filippijnen zijn IT-service providers aan een snelle opmars bezig. Sommigen van hen zijn zelfs doorgegroeid tot mastodonten die kunnen concurreren met de grote outsourcers in het Westen. Maar de jongste tijd lijkt de mot erin te zitten en blijken locaties dichter bij ons, met name Rusland en Oost-Europa, steeds populairder te worden bij outsourcers. Offshoring moet steeds vaker plaats maken voor nearshoring.
 

"Helemaal onlogisch is dat niet", legt Marc Lambotte van Unisys uit. "Bij outsourcing gaan wij, als het mag van de klant, het financieel optimale plaatje zoeken, en dat lag in het verleden in India. Maar het kostenvoordeel dat we daar hadden, is de jongste jaren fel verkleind, en bovendien is werken met India niet altijd zo evident want als voor de klant alles in het Nederlands of Frans moet gebeuren, dan zit je telkens met een enorme vertaalslag. En je krijgt hoe dan ook vertaalfouten, het Engels in India is anders dan hier. Komt daar nog bij dat vertalingen ook duur zijn, zij drijven het kostenplaatje op, en dus moet je gaan kijken of het uiteindelijk nog wel de moeite loont."

Natuurlijk, geeft Lambotte toe, blijven we met het probleem van het nijpende tekort aan IT-mensen in België zitten, en dus ben je wel verplicht elders te gaan zoeken. "En dan werpt nearshoring zich steeds meer op als een valabel alternatief", zegt hij. "Alleen al door de nabijheid wordt de communicatie een stuk gemakkelijker. Maar ook omwille van de talenkennis, je vindt in Oost-Europa bijvoorbeeld heel wat mensen die behoorlijk Frans spreken, dus de risico’s van vertalingen worden al kleiner. Natuurlijk, wat de meeste bedrijven zouden willen is mensen die bij hen in het bedrijf werken, met een perfecte kennis van hun business, in de taal van de klant, en tegen de prijs van Chinezen. Wel, dat kan niet."

Wat niet betekent dat offshoring zomaar afgeschreven wordt, integendeel. Sogeti was in België vruchteloos op zoek naar mensen die Sharepoint Portal van Microsoft goed kenden, maar vonden niemand. "Dus hebben we een partnership getekend met Microsoft en zijn er nu 200 mensen in opleiding in India, en dat aantal moet groeien naar 1.000 mensen tegen eind 2009", zegt Christophe Moortgat, business unit manager managed services bij Sogeti België.
 

Nabijheid en cultuur

Marktonderzoekers en analisten zijn het erover eens dat het groeiende succes van nearshoring in aanzienlijke mate te maken heeft met de nabijheid en de cultuurverwantschap van Oost-Europa. In een studie van Deutsche Bank Research over nearshoring in Centraal en Oost-Europa worden drie redenen aangehaald waarom de regio nu zo goed scoort bij outsourcers. Op de eerste plaats het gemakkelijke persoonlijke contact – complexe problemen worden nog altijd best face-to-face opgelost, met een persoonlijk bezoek. Bovendien zitten er op nearshoringlocaties vaker mensen die de taal van de klant spreken. En tenslotte is ook een wederzijdse kennis van elkaars culturele achtergrond niet onbelangrijk, want het vergemakkelijkt de communicatie en sluit misverstanden uit. Meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven uit de studie citeren precies taal- en cultuurverschillen als de voornaamste hinderpaal voor offshoring naar India – en het ging dan nog om Britse bedrijven die historisch goede banden hebben met dat land!

Met dank aan de Sovjet-Unie
Een niet te onderschatten factor die mee het outsourcingsucces van de nieuwe EU-lidstaten bepaalt, is precies de aanwezigheid van hooggeschoolde IT-krachten. Vaak wordt dat nog toegeschreven aan de invloed van het oude Sovjetregime waar traditioneel sterk technische opleidingen gestimuleerd werden, en de erfenis daarvan maakt dat in Centraal en Oost-Europa (en ook in Rusland natuurlijk) vandaag meer IT-kennis aanwezig is dan in vele andere van de nieuwe lidstaten. Niet verwonderlijk dan ook dat steeds meer outsourcers eigen vestigingen openen in de regio om van die talentpool gebruik te kunnen maken.
Een apart aspect van het hele offshoring/nearshoringverhaal is natuurlijk de vrees voor het verdwijnen van jobs in eigen land. Frank Noten, hoofd HRM ICT bij KBC, pleit hier voor common sense: "Bij de invoering van offshoring in KBC is er wel wat onzekerheid geweest en kregen we meermaals de vraag – gaat onze job nu verdwijnen? Maar intussen is al lang duidelijk waarvoor offshoring wel en niet kan worden gebruikt. Op dit moment gaat het bij ons vooral om technisch werk, basiswerk. We moeten een kat een kat noemen, het blijft een feit dat onze eindgebruiker hier zit en de ontwikkelaar ginder: volledig van op afstand werken kan niet, je delivery organisatie moet dicht bij de klant zitten, daar is geen weg naast."

 

Geen keuze

Net zoals de grote outsourcers is ook Econocom, dat in de recente tevredenheidsenquête van Equaterra over outsourcing nog bedacht werd met een topscore, constant op zoek naar nieuwe mensen. "Ook voor ons blijft de ‘war for talent’ een issue, een echte uitdaging", zegt Chantal De Vrieze, country manager Belux, "en op termijn gaan we dan ook naar offshore of nearshore moeten kijken, ook voor het prijsaspect." Volgens Jos Van Der Weerden, afgevaardigd bestuurder Outsourcing bij Econocom, heb je nochtans niet altijd de vrije keuze wat offshoring of nearshoring betreft. "Soms wordt uitdrukkelijk vermeld in de lastenboeken dat de servicedesk maximaal 200 km verwijderd mag zijn van het hoofdkwartier in België – en dan wordt je bewegingsruimte wel erg beperkt."
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business