Nieuws

Rapportering bij Proximus krijgt nieuwe dimensie

Op het moment dat Proximus in 2005 besliste om een nieuw data warehouse te creëren, keek het aan tegen een berg van meer dan 25.000 rapporten die in het bedrijf circuleerden, met vaak uiteenlopende en tegenstrijdige informatie. Hoog tijd dus voor vernieuwing.
 

Data warehousing was zeker geen nieuw gegeven voor Proximus. Het bedrijf beschikte al sedert 1997 over een data warehouse met Oracle als database en Business Objects voor de rapportering. "Maar vooral bij die rapportering doken er steeds vaker problemen op", zegt Christophe Demoulin, senior analyst bij Proximus. "Een scan van ons systeem leerde ons dat er meer dan 25.000 rapporten in opgeslagen zaten, niet alleen in de centrale database maar ook op de harde schijven van de pc’s – en dat voor amper 340 gebruikers. Zelfs toen we bij een tweede scan alle dubbels eruit hadden gehaald, bleven er nog ruim 16.000 rapporten over. En het grootste probleem was dat er inconsistente gegevens in zaten, de zo gegeerde ‘single version of the truth’ was echt ver te zoeken."

Met Teradata en Microstrategy
En dus ging Proximus in 2005 op zoek naar een nieuw data warehouse om van die problemen verlost te geraken. De keuze viel uiteindelijk op Teradata. Het feit dat Belgacom al een Teradata data warehouse in gebruik had, speelde natuurlijk ook mee in die beslissing. "Het is immers de bedoeling om in de toekomst tot één data warehouse te komen voor de hele Belgacom-groep", zegt Demoulin.

Bij de aanvang van het project in mei 2005 was voorzien dat Proximus verder Business Objects (BO) zou gebruiken voor de rapportering, mits een upgrade naar de nieuwste versie. "Maar intussen had Belgacom een RFQ gelanceerd met de bedoeling op groepsniveau een inventaris van rapporteringstools te maken en te kijken of BO nog aan de noden van de gebruikers beantwoordde", legt Demoulin uit. "Microstrategy bleek toen de meest aangewezen partner te zijn en dus is op groepsniveau beslist om BO te vervangen voor al wat strategische en analytische rapportering betreft. Een beslissing waar we vandaag heel gelukkig mee zijn, want de technologieën van Teradata en Microstrategy werken uitstekend samen."
 

Zoveel mogelijk hergebruik
De technologie van Teradata was in dit geval cLDM of het communications Logical Data Model waarmee het mogelijk is gegevens van verschillende toepassingen (billing, order management, netwerkverkeer, handset management) te integreren tot een compleet overzicht op bedrijfsniveau waaruit dan gedetailleerde rapporten kunnen worden gedistilleerd. Christophe Demoulin: "De complexiteit zit nu alleen nog in het data warehouse, niet meer in de rapporten. Wij hebben hier het concept ‘develop once and re-use many times’ toegepast, de rapporten dus laten hergebruiken door zoveel mogelijk eindgebruikers die dan elk hun eigen filter op de data kunnen toepassen."
 

 

Van de zowat 350 eindgebruikers hebben intussen een honderdtal al de training in de nieuwe technologieën achter de rug, en de tevredenheid is zeer groot, zegt Demoulin. "Let wel, het oude data warehouse bestaat nog, het migratieproject is nog niet afgelopen. We hebben een overgangscomfortzone gecreëerd voor de gebruikers waar wij het nieuwe data warehouse maximaal proberen te stimuleren door hen de voordelen te laten inzien. Er is ook niet veel meer geïnvesteerd in het oude data warehouse, eerder nog wat onderhoud, want nieuwe projecten en offerings zitten enkel in het nieuwe data warehouse – en dat geeft soms een moeilijke situatie omdat een deel van de gegevens nog in het oude en de rest al in het nieuwe zitten. Maar de bedoeling is zeker dit jaar nog het oude data warehouse maximaal te verlaten, ook al omdat twee data warehouses onderhouden veel geld kost", aldus Demoulin.

Voor de verdere ontwikkeling van het project heeft Proximus een beroep gedaan op het Luxemburgse Arhs Consulting (in een nearshore model, volgens Demoulin). Over return on investment wil hij zich niet uitspreken. "Je kan gemakkelijk de kostprijs van een data warehouse meten, maar voor de ROI is dat bijna onmogelijk, want wat is de echte waarde van een rapport, zelfs al zijn er belangrijke beslissingen genomen dankzij dat rapport? Van één ding zijn we alvast wel overtuigd: we kunnen niet meer zonder."

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business