Info Support wil bijkomende partners aantrekken voor zijn hostingplatform, onder meer door zich toe te spitsen op interessante specialisaties. Een van die domeinen is HR, en daarom wordt vooral gelonkt naar IT-bedrijven die in deze branche kind aan huis zijn. De bedoeling is om samen met Info Support een hostingformule aan hun aanbod toe te […]

Advertentie
Info Support wil bijkomende partners aantrekken voor zijn hostingplatform, onder meer door zich toe te spitsen op interessante specialisaties. Een van die domeinen is HR, en daarom wordt vooral gelonkt naar IT-bedrijven die in deze branche kind aan huis zijn. De bedoeling is om samen met Info Support een hostingformule aan hun aanbod toe te voegen, bijvoorbeeld op basis van Microsoft CRM.
 
Het bedrijf uit Mechelen stelt zijn hostingplatform al langer ter beschikking aan resellers om het in hun portfolio op te nemen. “Wij hebben geen credentials inzake Microsoft Navision en Axapta, en zijn daar ook niet meteen in geïnteresseerd,” zegt Marc Crauwels, de gedelegeerde bestuurder van Info Support. “Maar wie daar wel in beslagen is, kan met onze hulp een gehoste versie van die ERP-pakketten aanbieden aan zijn klanten of prospecten. En dat kan een belangrijk strategisch voordeel zijn ten opzichte van de concurrentie.”
 
Om het hostingaanbod meer bekendheid te geven, organiseert Info Support breakfast-sessies, waarop vooral andere Microsoft-partners worden uitgenodigd. Daarin wordt bijvoorbeeld de prijzenpolitiek en de support tot in detail toegelicht. Op 25 september vindt het eerstkomende E-HR-seminarie plaats, waarvoor ook headhunterbureaus zullen worden uitgenodigd.
 
Naast het resellermodel is er ook een zogenaamd white-labelmodel, waarbij andere hostingproviders hun klanten kunnen onderbrengen bij Info Support zonder dat de naam van het Mechelse bedrijf daarbij hoeft te vallen.
 
Een echte certificering voor de Info Support-resellers, met een onderscheid tussen bijvoorbeeld Silver en Gold Partners, is er niet. “Iedereen moet op dezelfde goede manier worden bediend,” vindt Crauwels. “Iedereen krijgt 24/24 uur en 7 dagen op 7 helpdesksupport.”
Momenteel heeft Info Support behalve een aantal kleintjes zo’n achttal grote resellers. Recent is daar bijvoorbeeld ClearMedia bijgekomen. Daarnaast zijn er ook een twaalftal bedrijven die binnen hun eigen IT-omgeving een intern hostingplatform hebben opgezet, dat ze soms ook uitbaten.
 
Regelmatig worden de bestaande resellers samengebracht, zodat ze feedback kunnen geven, hun focus verklaren of eventueel samen te werken.

Industrie zet eerste stappen in hosting

Crauwels gelooft absoluut in het SaaS-model. “Dat gaat er gewoon komen, en dat gaat de markt helemaal veranderen,” stelt hij. “De operationele kost van een onderneming kan op deze manier veel beter worden beheerd. Veel relatief eenvoudige activiteiten zoals e-mail vergen nog teveel aandacht en inspanningen van de IT-afdeling – patches installeren, antivirus updaten, nieuwe mailboxen aanmaken, enzovoort – waardoor de IT-mensen geen of te weinig tijd hebben om met hun expertise de efficiëntie en concurrentiële positie van hun onderneming te verhogen.”

Helaas bestaat er nog veel drempelvrees, wantrouwen zelfs ten opzichte van het hosten van IT-applicaties. “Dat begint gelukkig te veranderen,” vindt Crauwels. “Google speelt hier natuurlijk een grote rol in, dat moeten we toegeven. Dankzij hen zijn bij velen de ogen opengegaan. Grote financiële instellingen blijven hardnekkig weerstand bieden, maar bijvoorbeeld in de industrie zie je nu toch al grote bedrijven die overstappen op hosting. Het mobiele aspect – dat inherent is aan een hostingplatform – is voor hen een belangrijke factor. De eerste jaren kwam er heel wat evangelisatiewerk aan te pas om dat verkocht te krijgen, maar het laatste anderhalf jaar begint het geweldig te draaien.”
 
 
Ontwikkelstraat
 
Het oorspronkelijk Nederlandse Info Support is al sinds 1998 actief in België en werd in 2004 overgenomen door Marc Crauwels. Rond die tijd werd van start gegaan met het uitbouwen van een hostingplatform. Het moederbedrijf had net geïnvesteerd in het Hosted Messaging & Collaboration- of kortweg HMC-platform van Microsoft en daar heeft de Belgische vestiging op voortgebouwd.
 
Naast hosting biedt Info Support ook opleidingen. Het bedrijf heeft ook een eigen “ontwikkelstraat” ontworpen: Endeavour, volledig in Microsoft Visual Studio 2008 en Foundation Server 2008. “Daarvan zijn er al een vijftiental installaties,” zegt Crauwels. “We zijn dit nu ook wereldwijd aan het positioneren. Dit wordt het product van de toekomst voor Info Support. Men kan het gerust beschouwen als een alternatief voor off-shore ontwikkeling.”
Advertentie