Nieuws

Online marketing in een notendop

Online marketing is de toekomst. Maar dat werd in de keuken ook over moleculair koken gezegd. En nog steeds is niet iedereen overtuigd van de mogelijkheden ervan. Wie een succesvol (marketing)menu wil bereiden, moet in de eerste plaats een goede productkennis hebben en dat geldt ook zo in marketing.

Herkomst:
Met de opkomst van het internet, kwam ook de interesse vanuit marketinghoek. Al laat de doorbraak van deze laatste toch op zich wachten. Pientere marketeers zagen een nieuw kanaal waarlangs ze hun marketingboodschap konden versturen én een nieuwe bron van inkomsten. Maar ondanks deze pioniers en de hoge internetpenetratie in België (48%), lijken de internetbestedingen van bedrijven nog steeds niet te boomen. Het Internet Advertising Bureau (IAB) startte de campagne ‘10 before 10’ (10% internetbestedingen tegen 2010) om extra aandacht naar het internet te trekken en marketeers geven ook aan dat hun online bestedingen zullen toenemen, maar voorlopig hinkt België nog steeds achterop in vergelijking met onze buurlanden.

Lekkere combinaties:
Uiteraard is een gerecht of zelfs een heel menu pas echt lekker als het gevarieerd is. Die nood aan combineren en variëren zien we ook terug bij marketing en niet alleen bij online marketing. Deze laatste zal de volgende jaren in belang toenemen, maar kan volgens heel wat specialisten niet zonder de offline component. “Marketeers beseffen meer en meer dat marketing online en offline op één lijn moeten zitten.” Zegt Valerie De Volder van Conba. Marketing zal de komende jaren dan ook blijven evolueren naar meer geïntegreerde campagnes.

Gastronomische trends:
Moleculair koken was vorig jaar nog in, back to basic leeft nu. In alle aspecten van het leven zijn wel trends terug te vinden. Wat leeft bij online marketing, zijn op dit moment de social media, maar voor de volgende maanden en jaren verwachten marketeers de opkomst van mobile marketing en ook local marketing (bijvoorbeeld Google Maps. “Het mobiele verhaal heeft vooral een boost gekregen door de komst van de iPhone”, zegt Pieter Van Tendeloo, online marketing specialist van The Reference. “En volgens mij zal ook search marketing nog verder uitbreiden. Onder meer naar lokaal zoeken, mobiel zoeken, crossmediaal zoeken (video, audio, …).” Google Universal Search is daar een voorbeeld van.

Porties:
Marketing werkt uiteraard niet met gram en liter, maar cijfers zijn er alom tegenwoordig. Meten, meten, meten is belangrijker dan ooit. “Vooral nu het economisch wat minder goed gaat, wordt meer geld geïnvesteerd in online media, waardoor de nadruk op alles meten nog groter wordt”, vertelt Tom Bogaert van Queromedia. Valerie De Volder van Conba is het daarmee eens: “De idee dat online marketing enkel een aanvulling is voor de salesafdeling is vervangen door de terechte opmerking dat online marketing een van de meest meetbare en renderende vormen van marketing is.”

4      We schreven het al: online sociale media zijn momenteel nog steeds hét hete hangijzer van online marketing, meer nog dan display advertising (banners), e-mail marketing en search marketing.  "Het is niet meer alleen de eigen site die moet scoren; meer en meer ook de content op andere websites, zoals artikels in blogs, de inhoud van netwerksites, video’s, enzovoort", zegt Marnik D’Hoore van bSeen. De mogelijkheden voor marketing via sociale media zijn legio. We noemen er een paar:

  •  Blogging: Er bestaan heel wat blogs van particulieren, maar ook bedrijven hebben het nut ervan inmiddels ontdekt. Een blog is een manier om uw bedrijf op een positieve manier in the picture te zetten. Omgekeerd bestaat de kans echter, dat anderen slechte commentaar over uw bedrijf kunnen posten.
     
  • RSS feeds: Een bedrijf moet ervoor zorgen dat het zoveel mogelijk nieuws online zet en liefst via de voor het bedrijf belangrijkste kanalen. Abonnees van deze kanalen krijgen dan automatisch al het nieuws meteen te zien, zodat het bedrijf elke kans grijpt om zijn naambekendheid te vergroten. Ook jobadvertenties zijn een manier om aan branding te doen. 
     
  • Microsites: Dit zijn sites zoals elke andere, met dat verschil dat ze zich focussen op één thema of product en speciaal daarvoor werden ontworpen. Vaak worden ze gebruikt ter ondersteuning van een brede marketingcampagne.
     
  • Online games: Dit zijn eerder een goede marketingtool voor de B2C-markt. Het is een leuke manier om reclame te maken voor uw product of merk, vaak zonder dat de consument het door heeft.
     
  • Netwerksites: deze kunnen zowel voor B2B-relaties als voor B2C worden ingezet, al wordt er een onderscheid gemaakt. LinkedIn is bijvoorbeeld de bekendste B2B-netwerksite. Bij B2C maakt men eerder gebruik van bijvoorbeeld Facebook. Al zijn er hier en daar marketeers die de marketingmeerwaarde van deze B2C-sites betwijfelen vanwege de privacyproblematiek.
     
  • Google Maps: Google blijft voorlopig de koning van het internet. Vooral bij search marketing. Een onderdeel daarvan is Google Maps, aangezien u daarop een locatie kan zoeken. Voor bedrijven is het interessant deze applicatie te integreren in bijvoorbeeld de corporate site om onmiddellijk een overzicht te kunnen geven van de locatie. En ook die van zijn concurrenten.
     
  • Videosites/fotosites: Volgens heel wat marketeers zullen video’s op het internet nog belangrijker worden. Niet enkel op videosites, maar ook op blogs, corporate sites, netwerksites, kortom over het hele internet.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business