Nieuws

Steve Ballmer over aanpak Google, Apple, Linux

Microsoft-baas Steve Ballmer heeft een brief vol interessants aan zijn medewerkers geschreven. Daarin blikt hij vooruit op het komende jaar en geeft hij zijn mening over "de strategische kwesties die iedereen bezighouden, waaronder Windows, concurrentie met Apple en Google, onze software plus service strategie, en Yahoo". Daar hebben wij ook wel oren naar.

Wat de brief vooral duidelijk maakt is dat Ballmer concurrenten als Apple en Google meer dan ooit serieus neemt, in ieder geval in zijn communicatie naar buiten toe. Wilde hij Mac, Linux en in mindere mate Google in het verleden nog wel eens als irrelevant wegzetten, nu is daar geen enkele sprake meer van.

Vista aan meer mensen slijten
"Het succes van Windows is onze allereerste taak", trapt Ballmer af. Volgens hem zijn de compatibiliteitsproblemen rond Vista opgelost en is nu &quoquot;de tijd gekomen om ons verhaal te vertellen”. Dat betekent een nieuwe campagne om twijfelende consumenten over de streep te trekken. Ook wil Ballmer dat meer ontwikkelaars grafisch aantrekkelijke clientapplicaties gaan schrijven voor Vista.

Voorbeeld van Apple volgen
"Het lijdt geen twijfel dat Apple succes heeft", schrijft de Microsoft-topman. "Waarom? Omdat zij er goed in zijn om een ervaring bieden die smal maar compleet is, terwijl onze aandacht voor keuze vaak bepaalde compromissen vergt in de eindervaring." Microsoft wil keuze blijven bieden maar "absoluut geen compromissen" meer doen. Daarom verandert de softwaregigant zijn samenwerking met de pc-fabrikanten.

Linux het hoofd bieden
Op het belangrijke terrein van webservers en high performance computing moet Microsoft blijven concurreren met Linux, benadrukt Ballmer. Hij geeft de opdracht aan de enterprise- en servertak om het gebruik van Microsoft-producten voor alle taken – mail, business intelligence, virtualisaties en databases – te blijven promoten.

Focussen op online applicaties
De softwaregigant moet volgens Ballmer focussen op webgebaseerde applicaties voor allerlei toestellen. Hij weet het zeker: de toekomst draait om “het hebben van een platform in the cloud", om online transacties, abonnementen, adverteren en een andere manier van verkopen.

Google inhalen
Ook de online zoekmarkt is naar Ballmers overtuiging van cruciaal belang. Microsoft wil op Google inlopen door op allerlei vlakken werkelijk te innoveren. Als het aan Microsoft ligt, dan krijgen internetters over een tijdje hun zoekresultaten op een heel andere manier gepresenteerd. “Dit is een langlopende strijd voor ons bedrijf – een strijd die we vastberaden en volhardend zullen blijven voeren.”

Alternatieve overnames doen
Microsoft zal overnames doen om kennis te verwerven en te innoveren in de online zoekmarkt, kondigt Ballmer alvast aan. Het noopt hem om nog een woordje te wijden aan de mislukte overname van Yahoo. "We willen ons aandeel in zoekopdrachten vergroten en meer adverteerders krijgen, en Yahoo zou ons daarbij hebben geholpen. Maar we zullen er komen, met of zonder Yahoo."

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business