Nieuws

Copaco gaat Logitech verdelen

Copaco voegt de randapparatuur van Logitech toe aan zijn gamma producten. De uitbreiding is een gevolg van de overname door Copaco van branchegenoot McDos. Maar Copaco België is niet van plan alle McDos-productlijnen over te nemen.

Half juni werd bekend gemaakt dat Copaco McDos overneemt. Hoewel deze overname nog moet worden goedgekeurd door de Nederlandse overheid, is Copaco toch al gesprekken gestart met de leveranciers van McDos. “Het is niet zo dat alle contracten automatisch mee overgenomen worden. In sommige hebben we meer interesse dan in andere”, zegt managing director Régis Vermeire van Copaco Belgium. In Logitech was Copaco bijzonder geïnteresseerd. “Logitech zocht naar een distributeur die bereid is veel voorraad te nemen. Voor een product als Logitech is voorraad de sleutel tot succes. McDos heeft de grootste voorraad aan Logitech in de hele Benelux. Tot de overname door de NMA in Nederland goedgekeurd wordt, bestelt Copaco zijn Logitech-producten wel via McDos.
 
Voor Copaco België is de overname duidelijk minder belangrijk dan voor Copaco Nederland. Bij onze noorderburen is er veel meer complementariteit in het type reseller dat bij beide distributeurs koopt. “Er zijn misschien een aantal kleinere resellers die door de overname van McDos nu bij ons gaan terecht komen, maar zeker geen grote namen, “ is Vermeire realistisch.
 
Copaco België is ook niet in alle leveranciers geïnteresseerd. Met een aantal leveranciers zat het al rond de tafel, met een aantal anderen moeten de gesprekken nog opgestart worden. Copaco is niet van plan de overeenkomst met Acer verder te zetten. “Acer heeft al voldoende dekking in België.” Bovendien is Copaco bijzonder succesvol met de notebooks van Toshiba, en die focus wil het bedrijf niet verliezen. In zijn gamma streeft Copaco altijd naar complementariteit, concurrenten zul je zelden naast elkaar in de prijslijst van Copaco vinden.
 
Het blijft de ambitie van Copaco om tegen eind 2009 een jaaromzet van een miljard euro te halen in de Benelux en Frankrijk. Door de 200 miljoen omzet van McDos bij de 600 miljoen van Copaco te voegen, komt de combinatie nu al dicht in de buurt. De volgende markt waar aan expansie gedacht wordt is de Franse markt. Daar verdeelt Copaco alleen nog maar de Neovo-schermen, dus daar is zeker nog ruimte voor uitbreiding. Voor België denkt Vermeire dat er voorlopig een einde komt aan de consolidatiegolf.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business