De Taiwanese smartphone-producent HTC heeft zich met Windows Mobile-toestellen opgewerkt tot marktleider inzake smartphones. Maar de fabrikant weet dat die koppositie niet eeuwig houdbaar is en werkt aan zijn toekomst. Daarin is blijkbaar ook plaats voor een toestel waar ze bij Microsoft een tikkeltje minder blij om zullen zijn. De uitdaging waar HTC voor staat […]

Advertentie

De Taiwanese smartphone-producent HTC heeft zich met Windows Mobile-toestellen opgewerkt tot marktleider inzake smartphones. Maar de fabrikant weet dat die koppositie niet eeuwig houdbaar is en werkt aan zijn toekomst. Daarin is blijkbaar ook plaats voor een toestel waar ze bij Microsoft een tikkeltje minder blij om zullen zijn.

De uitdaging waar HTC voor staat is niet min: ze willen zowel op de zakelijke als op de consumentenmarkt een toppositie veroveren. Met andere woorden: ze nemen het op tegen zowel de BlackBerry van RIM als de Apple iPhone.
 
Het geheim wapen van HTC is de nieuwe Touch Diamond. Dat is opnieuw een Windows Mobile-toestel, maar eentje met een nieuwe, op maat gemaakte browser die in combinatie met het 2,8 inch grote aanraakscherm voor een optimale surfervaring moet zorgen. De eindgebruikerprijs van deze Touch Diamond is 549 euro.
 
Volgens Mark Moons, country manager HTC Benelux, zal deze smartphone de belofte van mobiel internet eindelijk waarmaken. HTC heeft daarom de mobiele Internet Explorer van Microsoft vervangen door een specifiek voor dit apparaat ontwikkelde versie van de Opera-browser. Die zorgt ervoor dat html-pagina’s op een optimale manier te voorschijn komen, zonder dat de webbouwer daar iets moet voor doen.
 
Op de vraag of dit niet mogelijk was met de Microsoft-browser, antwoordt Moons vrij diplomatisch: “Wij willen de meest optimale internetervaring bieden. Daarom hebben we gekozen voor het product dat op dit moment het best beantwoordt aan onze verwachtingen. Bij Microsoft is men bezig aan een nieuwe versie van hun browser, maar Opera staat daar op dit moment nu eenmaal verder in.”

Een Android-gsm voor eind 2008

Het schrappen van Internet Explorer heeft volgens Moons geen nadelig effect op de relatie met Microsoft. “Als men kijkt naar het aantal Windows Mobile-apparaten dat wij aan de man brengen, dan hebben ze ook niet de minste reden om boos te zijn op ons, natuurlijk.”
 
HTC wil zijn opties duidelijk openhouden. Als enige hardwarefabrikant zijn zij een van de oprichters van de Open Handset Alliance, waarvan ook Microsofts huidige aartsvijand Google deel uitmaakt. Het eerste project van de Open Handset Alliance is het ontwikkelen van het Android-platform voor een nieuw type smartphone.
 
“Het is niet de bedoeling om het Microsoft-platform te vervangen, maar wel om een alternatief achter de hand te houden,” zegt Moons. “Beide platformen zullen dus naast elkaar bestaan.”
 
De plannen van HTC zijn vrij concreet, onthult Moons. “In de tweede helft van dit jaar komt er een HTC-toestel op de markt dat volgens de specificaties van het Android-platform zal zijn ontworpen.”
 
 
De hype-factor
 
Al roepen experts de Touch Diamond uit tot een beter, technologisch knapper toestel dan de Apple iPhone, kiezen veel consumenten toch voor die laatste omwille van zijn hype-factor. Wat wil HTC daar tegen beginnen?
 
“Volgens mij mikken we op een verschillend publiek,” antwoordt Moons. “Wij richten ons tot de gebruiker die bepaalde verwachtingen heeft van zo’n toestel en op zoek is naar een model dat daaraan tegemoet komt. Wie een iPhone koopt, stelt zich daar weinig vragen bij, heb ik de indruk.”
 
Toch zijn er plannen om het merk HTC wat meer bekendheid te bezorgen. “Binnenkort starten we een campagne in samenwerking met The Phone House, waardoor onze toestellen zowat overal beschikbaar zullen zijn. Dat is een geschikt moment om meer aan outdoor marketing en above the line adverteren te doen, wat we in het verleden maar mondjesmaat deden,” legt Moons uit.
 
De hoge en ingewikkelde tarieven voor dataverkeer worden vaak genoemd als een van de redenen waarom mobiel internet in België nog geen massaproduct is. Daarom klinkt de vrij drastische tariefverlaging van Belgacom Moons als muziek in de oren, al kunnen ze volgens hem nog een stuk agressiever zijn.
 
“Wij zouden resellers aanraden om de Touch Diamond alleen te verkopen in combinatie met een mobiel internetabonnement. Toegegeven, daardoor verhoogt men enigszins de drempel om zich zo’n toestel aan te schaffen, maar de klant zal veel meer tevreden zijn.”
Advertentie