Dell is er klaar voor om zijn positie als grootste computerbouwer ter wereld weer op te eisen. Het bedrijf stort zich vanaf nu op groeimarkten en consumenten-pc’s om Hewlett-Packard de kroon afhandig te maken. Directeur Michael Dell heeft tijdens een bezoek aan Venetië de nieuwe koers van de nummer twee in computerland uitgelegd. Het merk […]

Advertentie

Dell is er klaar voor om zijn positie als grootste computerbouwer ter wereld weer op te eisen. Het bedrijf stort zich vanaf nu op groeimarkten en consumenten-pc’s om Hewlett-Packard de kroon afhandig te maken.

Directeur Michael Dell heeft tijdens een bezoek aan Venetië de nieuwe koers van de nummer twee in computerland uitgelegd. Het merk richtte zich in het verleden vooral op de zakelijke markt, maar wil zich vanaf nu op de consumentenmarkt storten en opkomende landen als India en China op hun wenken bedienen. Dell zegt dat de tienduizend winkels die zijn machines slijten moeten helpen om het marktaandeel snel uit te bouwen.

Michael Dell, die vorig jaar als manager terugkeerde bij het bedrijf dat hij hielp oprichten, geeft toe dat de computermaker de boot heeft gemist op consumentengebied. Maar, zo verzekert hij in een interview met de BBC News Service, dat gaat vanaf nu veranderen. “We deden niet echt mee in een van de snelst groeiende gedeeltes van de industrie, dus hebben we het bedrijf opnieuw georiënteerd om daar achteraan te kunnen gaan.”

Dat houdt volgens de topman niet in dat Dell zich voortdurend gaat bezighouden met ultragoedkope laptops, zoals bij Intel en het OLPC-project het geval is. “We zitten meer aan de praktische kant en leveren zaken die mensen kunnen gebruiken: producten die de juiste prijs hebben, die geprijsd zijn voor de verkoop en echt functioneel kunnen zijn.”