In Barcelona vindt op dit moment het Mobile World Congress plaats. Grote en minder grote spelers in de ‘draadloze industrie’ presenteren hun plannen voor de toekomst. Hebben we volgend jaar nog een kabel nodig? En hoe ver zijn we verwijderd van een mobiel MySpace of honderden iPhone-concurrenten? ZDNet somt zeven trends op die u de […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



In Barcelona vindt op dit moment het Mobile World Congress plaats. Grote en minder grote spelers in de ‘draadloze industrie’ presenteren hun plannen voor de toekomst. Hebben we volgend jaar nog een kabel nodig? En hoe ver zijn we verwijderd van een mobiel MySpace of honderden iPhone-concurrenten? ZDNet somt zeven trends op die u de volgende maanden en jaren mag verwachten in uw mobiele leefwereld.

WiMAX
Het netwerk voor 3G (mobiel breedband) is nog niet tot buiten de stedelijke gebieden geraakt, of operatoren denken al over de volgende standaard. In die vierde generatie (4G) spreken we over WiMAX, het draadloze internet waarbij een bereik tot 25 kilometer geen uitzondering is.

WiMAX is geen toekomstige technologie, maar bestaat al in de Benelux. Zo heeft het bedrijf Clearwire met de steun van Intel onder meer in Brussel, Leuven en Gent al projecten lopen. In Nederland kreeg het dorpje Knegsel vorig jaar in mei een proefproject toegeworpen van internetprovider Casema. Deze wil het project in 2008 verder uitbreiden om tot een landelijke dekking te komen.

De hype-Phone
Apple heeft geen stand in Barcelona, maar dat wil niet zeggen dat niemand spreekt over het speelgoed van Steve Jobs. De eerste varianten op de iPhone duiken stilaan op. We verwachten daarom dat verschillende bedrijven meer telefoons gaan uitbrengen met een uitgebreide browsermogelijkheid en een aanraakscherm. Een paar enkelingen hopen deze week stiekem op een iPhone met 3G, maar gezien de recente vernieuwing van het toestel verwachten we deze week weinig nieuws aan het Apple-front.

De strijd der platformen
Na een jarenlange tweestrijd tussen Windows Mobile en Symbian OS gaat de markt voor mobiele besturingssystemen langzaam open. Alle ogen zijn hierbij gericht op Android, het mobiele platform dat Google in november presenteerde. De zoekgigant kon bij aanvang rekenen op de steun van 33 bedrijven en die lijst is intussen al langer geworden. Texas Instruments, een vooraanstaande leverancier van onderdelen, presenteert deze week een eerste prototype op het systeem. De eerste commerciële toestellen worden voor later dit jaar verwacht.

Los van Android staat nog een ander platform in de startblokken. The Limo Foundation, een internationale organisatie van mobiele operatoren, chip- en telefoonfabrikanten, werkt aan een op Linux gebaseerd besturingssysteem voor mobieltjes. De volgende twaalf maanden blijft het dus uitkijken naar de sofware-evoluties in de wereld van smartphones en zakcomputers.

Mobiele advertenties
Een trend die we als consument liever links laten liggen is de opkomst van reclame op mobiele toestellen. In een zoektocht naar nieuwe inkomsten denken operatoren daarom over plaatsafhankelijke advertenties. Het is dus niet uitgesloten dat u in de toekomst een reclameboodschap ontvangt wanneer u een winkelstraat in wandelt.

Navigatie
De mobiele telefoon is in tien jaar tijd geëvolueerd naar een combinatie van een camera, muziekspeler en een internettoestel. Stiekem hopen we op een functie die de afwas doet, maar eerst is het de beurt aan navigatietechnologie. Vooral Nokia heeft hier het afgelopen jaar flink in geïnvesteerd, onder meer door de overname van Navteq. De verwachting is dan ook dat deze fabrikant (en hoogstwaarschijnlijk enkele andere) meer toestellen met GPS-mogelijkheden uitbrengt.

Sociale netwerken
Op het Mobile World Congress is er een aparte sessie over sociale netwerken. Gebruikers van sites als Facebook of MySpace mogen dus ongetwijfeld enkele interessante integraties verwachten. We denken hierbij aan toepassingen als videoblogging vanaf een mobiel toestel, waarbij alles naadloos samenwerkt in een soort Web 2.0-omgeving.

Ontwikkelingslanden
Het meest recente rapport van de Verenigde Naties toont aan dat mobiele telefoons sterk in opmars zijn in de derde wereld. Met een verzadiging op de westerse markt is het daarom te verwachten dat telefoonfabrikanten zich meer gaan richten op ontwikkelingslanden.

Het voornaamste struikelblok blijft de prijs van een telefoon. Toch lijkt dit geen onoverkomelijk punt van discussie. Laptopfabrikanten zijn er immers in geslaagd om een budgetnotebook uit te brengen voor een paar honderd euro. Een breder en beter betaalbaar aanbod van mobieltjes voor ontwikkelingslanden is dus dichtbij.

Met een bijdrage van Marguerite Reardon, CNet.