Advertentie

Vandaag is de laatste dag van de grootste beurs ter wereld voor consumentenelektronica. ZDNet wandelde de afgelopen dagen kilometers voor u om alle stands te bezoeken. We zijn dan ook klaar om dé trends van CES 2008 op te lijsten.

Een algemene conclusie is dat CES steeds belangrijker en groter wordt, maar tegelijkertijd geldt dat er dit jaar geen grote revolutionaire aankondigen te rapen vallen. Het is meer een kwestie van evoluties van bestaande producten en technologieën. De Consumer Electronics Show draait bovendien nog altijd voornamelijk rond consumentenelektronica, al zijn ook de IT- en autoaccessoirebedrijven met veel mankracht aanwezig.

Trend 1: Full HD wordt de norm.
Hoewel er ook nieuwe 720p-toestellen worden voorgesteld, is het duidelijk dat fabrikanten massaal inzetten op 1080p. En alsof 1.920 x 1.080 puntjes niet genoeg is: bij Samsung zien we een prototype van een Ultra High Definition-televisie. We kunnen u verzekeren dat televisiebeelden aan 3.840 x 2.160 adembenemend zijn. Nu nog videomateriaal vinden…

Trend 2: Televisies moeten niet groot, wel dun zijn.
Een fabrikant vertrouwt ons toe dat niemand platte televisies ter grootte van een pingpongtafel koopt. Consumenten willen aanvaardbare diameters (bijvoorbeeld 132 cm), maar ook dunne toestellen. Koplopers op dit gebied zijn Pioneer met een 9 mm dikke plasma-tv, Panasonic met een lcd van 3,7 cm en Sony met een OLED van drie millimeter. U leest het goed!

Trend 3: Opvolgers lcd en plasma dienen zich aan.
De grote fabrikanten denken duidelijk vooruit, want op CES 2008 zijn er verschillende prototypes (en één echt product, van Sony) van OLED-schermen te zien. Deze technologie bestaat al even, maar was tot op heden niet bruikbaar of betaalbaar voor grotere schermen. Vooral indrukwekkend aan OLED zijn de uitstekende kijkhoek en de kleurweergave. Er zijn ook verschillende televisies met led-backlighting te zien, een trend die overwaait uit de wereld der computerschermen. Voordelen zijn milieuvriendelijkheid en een gelijkmatigere lichtopbrengst. Het hoogste sciencefictiongehalte is te vinden bij Mitsubishi, dat een laser-tv voorstelt. Overigens is lcd nog niet uitgespeeld, dat bewijst een indrukwekkend prototype bij Sharp.

Trend 4: HD-video moet draadloos naar de tv.
Heel veel bedrijven zijn bezig met het vraagstuk: hoe kun je binnen het huis high definition-video draadloos doorsturen? WiFi is om een varia van redenen niet de beste keuze, al proberen bijvoorbeeld Hitachi en Netgear (met een toegewijde WiFi HD-kit) het wel. Maar er zijn ook heel wat fabrikanten die inzetten op eigen technologieën die opereren op de 5 GHz-frequentie. Een alternatief wordt gepusht door het WirelessHD-consortium (onder andere Toshiba), dat zijn heil zoekt rond de 60 GHz.

Trend 5: Blu-ray is in, HD DVD is knock-out.
De mokerslag die Warner toebracht aan het HD DVD-kamp zindert heel de beurs na. Veel glunderende gezichten dan weer bij de Blu-ray-stand. Blu-ray is ook overduidelijk beter vertegenwoordigd bij elektronicafabrikanten.

Trend 6: Netwerkfabrikanten hebben n-standaard niet nodig.
Niemand weet eigenlijk echt goed wanneer IEEE802.11n nu eindelijk een standaard wordt. Maar niet erg, netwerkfabrikanten als Belkin, Linksys en Netgear blijven zweren bij de kladversie van n. Zelfs Cisco doet mee, nadat het overtuigd raakte dat de tweede revisie van n niet veel zal verschillen van de uiteindelijke standaard.

Trend 7: Notebooks zijn klein en goedkoop.
Vroeger was ‘klein’ bij notebooks een synoniem voor peperduur, maar dat klopt niet helemaal meer. Zo toont HP de tx1000z, een 12 inchnotebook met een prijs van onder de duizend dollar.

Trend 8: De afstandsbediening is toe aan een remake.
Op CES 2008 zijn er traditiegetrouw weer veel aankondigingen rond super de luxe afstandsbedieningen, onder andere van Philips. Maar er zijn ook verschillende stands met demonstraties waarbij het drukken van een knop op een kastje vervangen wordt door gebaren maken. Dat is onder meer het geval bij Toshiba en Panasonic.

Trend 9: Milieuvriendelijkheid is in.
Opmerkelijk is dat bijna alle exposerende bedrijven op een of andere manier de groene kaart trekken. Echt spectaculaire aankondigingen zijn er niet; milieuvriendelijkheid en een laag stroomverbruik zijn meer marketingargumenten.

Trend 10: Groene wagens trekken aandacht.
CES heeft ook een aardige afdeling rond consumentenelektronica voor auto’s. De grote eyecatchers die op veel publieksbelangstelling kunnen rekenen, zijn echter de auto’s met alternatieve aandrijving van General Motors die buiten de beurshal rondrijden. De baas van GM, Rick Wagoner, lanceert op CES 2008 zelfs een auto die op waterstof en lithium-ionbatterijen rijdt (Cadillac Provoq), en hij onthult plannen om zestien hybridemodellen op de markt te brengen.

Advertentie