Slamming, een illegale praktijk waarbij klanten ongevraagd van telefoonoperator veranderen, bestaat nog in België. De kleine operator TTG Belgium ligt onder vuur. Of het om slamming gaat, varieert naargelang de bron. TTG Belgium was oorspronkelijk de CPS (Carrier Preselect) van TamTam Consulting Group, een consultancybedrijf uit het Antwerpse. De onderneming besloot een drietal maanden geleden […]

Advertentie

Slamming, een illegale praktijk waarbij klanten ongevraagd van telefoonoperator veranderen, bestaat nog in België. De kleine operator TTG Belgium ligt onder vuur. Of het om slamming gaat, varieert naargelang de bron.

TTG Belgium was oorspronkelijk de CPS (Carrier Preselect) van TamTam Consulting Group, een consultancybedrijf uit het Antwerpse. De onderneming besloot een drietal maanden geleden over te stappen naar Versatel, en tekende daar een overeenkomst. Drie Versatel-facturen later viel er echter opnieuw een rekening van TTG in de bus. Blijkbaar was TamTam opnieuw bij TTG aangesloten, hoewel het bedrijf daar nooit om had gevraagd. “Bij Versatel zei men dat Belgacom van TTG de opdracht had gekregen om ons bij Versatel weg te halen. Zo’n opdracht wordt via XML aan Belgacom doorgestuurd, en aan de basis ervan moet een nieuw contract liggen. Maar wij hebben bij TTG geen nieuw contract getekend, dus mochten ze die XML ook niet versturen.”

Volgens Rudy Robeyn van TTG ligt het probleem niet bij hen. “Het is de schuld van Belgacom,” klinkt het. “We zijn bepaalde zaken aan het overzetten en hebben nooit aan Belgacom de opdracht gegeven om die XML te versturen.” Het probleem van TamTam zou ook worden uitgeklaard. “De klanten die daar problemen door hebben ondervonden krijgen van ons een creditnota die de facturen herroept. Zij hoeven die dus niet te betalen.”

Robeyn is niet te spreken over de werking van Belgacom. “Belgacom doet er veel te lang over om ons te informeren wanneer een klant van operator verandert. Soms duurt dat wel vier maanden, af en toe horen we er nooit iets van. Dan denken wij natuurlijk dat die klant nog steeds bij ons is aangesloten.” De klachten van de kleine operator lijken weinig uit te halen. “Wij kaarten de zaak al maanden aan, maar krijgen geen gehoor. Ook niet bij het BIPT. Daar draagt 90% nog een hoedje van Belgacom,” klinkt het scherp.

Luc Teurlinckx, de ombubudsman voor telecom, sluit slamming echter niet uit. “Het komt veel minder voor sinds midden 2005, toen de praktijk echt kon worden bestraft. Maar we krijgen toch nog enkele klachten per maand over slamming binnen.” TTG kan bij de ombudsman op weinig krediet rekenen: “Ze hebben niet echt een goede reputatie bij ons. Het is een klein bedrijf dat al vaak van naam is veranderd en zich al wel eerder heeft misdragen.”

Hetzelfde geluid valt te horen bij BELTUG (Belgian Telecommunications Users Group): “TTG heeft niet echt een rimpelloze reputatie,” klinkt het bij monde van directeur Daniëlle Jacobs. “Maar het slammingprobleem is in België niet echt groot, en als er problemen mee zijn worden die vrij snel rechtgezet.” Dat wordt ook door ombudsman Teurlinckx erkend: “Wanneer wij ons ermee moeien wordt er al wel vlug een oplossing gevonden.”