Nieuws

Ik sta op LinkedIn, maar wat nu?

“An, I’d like to add you to my professional network on LinkedIn.” Deze uitnodiging vind ik meermaals per dag in mijn inbox, net zoals de meerderheid van de Belgische IT-bevolking. Virtuele onbekenden (en soms bekenden) die met je willen verbinden, wat doe je ermee?

Hoe interessant is het eigenlijk om je te linken aan iemand die je nog nooit in levende lijve ontmoet hebt? Met andere woorden: hoe moet het verder nu je een profiel hebt gecreëerd op LinkedIn of een ander sociaal netwerk? Deze en andere vragen zetten we op een rijtje in de EHBO voor sociale netwerkgebruikers.

Wat moet ik in mijn profiel zetten?
Als algemene regel geldt dat een profiel zo volledig mogelijk moet zijn om het beste te halen uit een sociaal netwerk. Niet alleen wordt je profiel zo het best teruggevonden door zoekmotoren binnen het netwerk en op Google, gebruikers die op je pagina terecht komen zullen meer geneigd zijn om contact met je op te nemen wanneer ze het idee hebben dat ze al een beetje hebben kennisgemaakt met de virtuele ‘jij’. De meeste netwerken bieden tegenwoordig de mogelijkheid om een foto van jezelf te plaatsen, en ook dat is een aanrader.

Vergeet niet dat virtuele netwerken precies dat zijn -virtueel- en dat mensen sneller vertrouwen hebben in iemand die ze kunnen zien dan iemand die alleen zijn naam vermeldt. Je hoeft echt geen schoonheidswedstrijd te winnen vooraleer je een foto kunt plaatsen; hou het op zakelijke netwerken wel steeds bij een professionele foto. Vermeld je laatste werkervaring en leg uit wat je functie inhoudt als dat niet direct duidelijk is in de functietitel. Vorige jobs mogen uiteraard ook, maar de laatste job is de belangrijkste.

Moet ik uitnodigingen aanvaarden van mensen die ik niet ken, of link ik enkel met bekenden? Wat is het voordeel van een groot netwerk?
Het staat iedereen vrij om te kiezen met wie hij al dan niet gelinkt wil zijn. Sommige mensen verkiezen enkel verbonden te zijn met anderen die ze persoonlijk kennen, anderen gaan voor een zo groot mogelijk netwerk met duizenden contacten. Wat is het verschil? In het eerste geval gebruik je je sociaal netwerk als een soort van Rolodex (de papieren voorloper van de PDA): een manier om je contactpersonen op de pc bij te houden. In het tweede geval ga je ervan uit dat elk contact kan leiden tot een opportuniteit in de toekomst: nu zaaien om later te oogsten dus.

Bovendien krijgen mensen met een groot netwerk veel meer resultaten te zien wanneer ze zoeken in de databank dan iemand met slechts enkele tientallen contacten. De meeste sociale netwerken werken immers volgens het principe van six degrees of separation (maar dan toegepast tot de derde graad) waardoor je alle contacten van je contacten tot de derde graad kunt bereiken. Hoe meer contacten je hebt, hoe meer je er dus potentieel kunt bereiken.

Waar kan ik mijn sociaal netwerk voor gebruiken?

Sociale netwerken kunnen nuttig zijn voor verschillende doeleinden. Het is een discrete manier om je CV op het internet te plaatsen, je kan ze gebruiken om in contact te komen met headhunters of HR managers van potentiële werkgevers, je kan er de werkervaring nagaan van de manager die je binnenkort interviewt (als kandidaat of werkgever!), je kan er toekomstige leveranciers mee zoeken, je kan er je bedrijf op promoten wanneer je werkt als zelfstandige, je kan er kennis op uitwisselen met andere professionals. Kortom, de lijst is eindeloos.

Waarom zou ik mij inschrijven op verschillende netwerken; ik sta toch al op een netwerk?
Elk sociaal netwerk heeft een eigen karakter en doelpubliek; wat werkt in een omgeving werkt daarom niet ergens anders. LinkedIn is bijvoorbeeld zeer zakelijk en heeft veel leden uit de Verenigde Staten. Wanneer je werkt met de USA is dit zeker een netwerk waar je je moet inschrijven.

Xing daarentegen heeft een meer Europees karakter wat zich onder meer vertaalt in de mogelijkheid om de interface in te stellen op je moedertaal. Dit zorgt voor kleinere groepen binnen het netwerk en bovendien kan je andere Xing leden enkel bereiken door middel van een introductie. Dit zorgt ervoor dat iemand die zich inschrijft op Xing, veel minder connectieaanvragen zal krijgen dan de gemiddelde LinkedIn-gebruiker.

In principe werkt het bij Linkedin op dezelfde manier, maar het systeem bevat een aantal welbekende ‘gaten’ waardoor rechtstreeks aanmelden helemaal niet zo moeilijk is. Ecademy daarentegen is een businessnetwerk dat veel waarde hecht aan het sociale karakter: onbekenden treden gemakkelijk met elkaar in contact (je hoeft er niets voor te doen; wanneer je een boodschap beantwoordt van een ander lid ben je automatisch in elkaars netwerk). De profielen van haar leden zijn ook veel persoonlijker getint met informatie over carrièrekeuzes, familie en doelstellingen in het leven. Wanneer je je prettig voelt bij een meer persoonlijke vorm van netwerken, dan zal Ecademy een goede keuze zijn. Kortom: er zijn zoveel verschillende zakelijke netwerken als er gebruikers bestaan.

Vermits je je bij de meeste netwerken kunt aansluiten zonder een bijdrage te betalen, is het geen slecht idee om er een aantal uit te kiezen waarop je je inschrijft: het verhoogt je kansen om in contact te komen met mensen die voor jou interessant zijn. Na verloop van tijd zal je vanzelf merken welk netwerk je het meeste gebruikt, zodat je weet in welk netwerk je de meeste energie wilt stoppen.

Ik wil zoveel mogelijk contacten hebben in mijn netwerk. Hoe pak ik dat aan?

Een belangrijke regel binnen sociale netwerken is dat contacten (of connecties), contacten aantrekken. Met andere woorden: hoe meer mensen zich in jouw netwerk bevinden, hoe aantrekkelijker je wordt voor andere netwerkgebruikers. Wanneer ze zich aan jou linken, is hun potentieel om andere contacten te vinden immers vele malen vergroot (herinner je de regel dat sociale netwerken slechts zoekresultaten tonen tot de derde graad). Los hiervan zijn mensen vaak geneigd om te denken dat iemand met vele connecties wel interessant moet zijn, en wagen ze daarom hun kans door je een uitnodiging te sturen.

Het moeilijkste is natuurlijk het begin: hoe ga ik van start? Vele netwerken bieden de mogelijkheid om je adresboek te downloaden en deze mensen een automatische uitnodiging te sturen om zich aan te sluiten bij jouw netwerk. Dit is de minst tijdrovende manier om te starten, maar je kan dit natuurlijk slechts eenmaal doen.

Wanneer eenzelfde contactpersoon verschillende keren door jou wordt uitgenodigd om zich aan te sluiten bij hetzelfde netwerk, wek je wrevel op en dat kan niet de bedoeling zijn. Topnetwerkers vermelden vaak het aantal van hun connecties naast hun naam, en dat is vaak een hint dat ze open staan voor nieuwe uitnodigingen. Er bestaan ook lijsten van deze zogenaamde ‘Open Netwerkers’ waarbij eenieder die zich inschrijft, aangeeft dat hij of zij mag gecontacteerd worden met de vraag om te linken. Op die lijsten vind je meteen ook de emailadressen en functie van de netwerkers. (Op LinkedIn staan ze bekend als Lions: LinkedIn Open Networkers).

Een tweede mogelijkheid is in contact treden met leden die hun emailadres vermelden in hun profiel: meestal is dit ook een teken dat ze nieuwe uitnodigingen aanvaarden. Natuurlijk kan je ook zelf je e-mailadres vermelden in je profiel zodat andere netwerkers jou kunnen uitnodigen. Een derde mogelijkheid is iets tijdrovender maar zorgt er wel voor dat mensen ook inhoudelijk weten waarmee je bezig bent: door regelmatig actief bezig te zijn op het netwerk wordt je profiel vanzelf meer zichtbaar, waardoor je meer uitnodigingen zult ontvangen en mensen sneller op jouw uitnodiging zullen ingaan. Dit kan door bijvoorbeeld antwoord te geven op vragen die gesteld worden in het forum, door het (snel) doorsturen van contactaanvragen, door zelf moderator te worden van een groep enzovoort.

Tot slot vermelden we nog dat het belangrijk is om met al die zuurverdiende conta
cten in je sociaal netwerk regelmatig contact te houden. Een netwerk dat niet onderhouden wordt, verwatert al snel. Wees gerust; ook hier bestaan hulpmiddelen die in de meeste sociale netwerken standaard zijn ingebouwd. Op sommige sites kan je een individuele ‘groepsmail’ sturen waardoor al je contacten persoonlijk bericht krijgen wanneer je je profiel hebt aangepast (bijvoorbeeld wanneer je recent van werk bent veranderd). Andere sites laten toe om een verwittiging te ontvangen wanneer een van je contacten verjaart. Hoe je het ook aanpakt, een ding is zeker: sociale netwerken werken net als in het echt: mensen willen werken met mensen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business