Nieuws

Sociale netwerken, vriend of vijand van uw bedrijf?

 

189 miljoen, dat is het aantal individuen dat is ingeschreven op MySpace, het sociale netwerk dat eigendom is van News Corp (Rupert Murdoch). Sinds hun verschijning aan het begin van de jaren 2000, werden sociale netwerken door adolescenten massaal geadopteerd als nieuw middel om contacten te leggen, naast blogs, gsm’s en instant messaging.

Geïnspireerd door het succes van MySpace en Facebook, kregen jonge internetbedrijven het idee de sociale netwerken op een professionele manier uit te baten. Als men het belang van ‘netwerking’ in de zakenwereld begrijpt, spreekt de opkomst van deze afgeleide netwerken (B2B netwerken) voor zich, zoals een recente studie van An De Jonghe aantoont.

Deze Belgische headhunter, werkzaam bij Ulysses Consulting, hield een enquête bij 850 leden van sociale netwerken uit 54 verschillende landen. Het resultaat: B2B sociale netwerken eisen het leeuwendeel op, vóór MySpace en Facebook, 89 procent van de ondervraagden verklaarde sociale netwerken voornamelijk voor professionele doeleinden te gebruiken.

Explosie

De hoofdrolspelers op deze nichemarkt heten LinkedIn (Verenigde Staten), Viadeo (Frankrijk) en Ecademy (Groot-Brittannië) en hun groei stijgt explosief. In 2003, het jaar van de lancering, telde LinkedIn slechts 85.000 inschrijvingen, terwijl het vandaag enkele tientallen miljoenen geregistreerde leden telt. Xing (vroeger Open BC) van zijn kant, eist twee miljoen profielen op en heeft volgens het dagblad La Libre Belgique zijn zinnen gezet op 200.000 leden op deze markt.

Rijk door hun databases, hebben de B2B sociale netwerken een nieuwe manier gevonden om zaken te doen en om hun adressenbestand uit te breiden ( zie ook kader), maar ze hebben ook een nieuwe doorbraak geforceerd in het beheer van menselijk kapitaal in ondernemingen: headhunters aarzelen niet meer om LinkedIn en andere netwerkingsites als gigantische jaarboeken te gebruiken, waarbij ze , in enkele clicks, te weten komen wie wat doet achter de muren van een gemeenschap.

“sociale netwerken vervangen de traditionele methodes zoals netwerking bij cocktails”, matigt een headhunter. “Ik geloof ook dat ze complementair zijn aan jobsites eerder dan dat ze elkaar beconcurreren. Langs de andere kant, gaat het om een goed kanaal om het terrein te ontginnen en de grootste talenten te weerhouden. Dat is waarom ik aan klanten de raad geef een interne politiek op te zetten binnen dat domein om elk verlies aan menselijk kapitaal te voorkomen. Idealiter, moeten de werknemers weten welke informatie ze publiek mogen maken en op welke platformen, enzovoort.”

Reputatie

Het grote voordeel van B2B sociale netwerken is dat de reputatie even sterk doorweegt als de cv. “Als een individu meerdere positieve aanbevelingen opgeeft die geassocieerd worden met zijn profiel, dan is dat een eerste indicatie van zijn professioneel potentieel”, gaat de ondervraagde verder.

Dat systeem van coöptatie werd tot het uiterste gedreven door Xpertize (www.xpertize.be), een jong Belgisch bedrijf dat aan zijn werknemers voorstelt om te rekruteren via mond-aan-mondreclame. De vacatures worden verspreid langs een netwerk van ‘connectoren’ die recht hebben op een bedrag van 500 tot 3.000 euro voor elke aangeworven kandidaat. Langs de andere kant, een bedrijf dat zijn toevlucht neemt tot Xpertize, betaalt een commissie van 15 à 18 procent op basis van het bruto jaarsalaris van de aangeworven persoon.

Parallel met de jonge bedrijven die hebben geïnvesteerd in dit gat in de markt, hebben adverteerders snel het belang van sociale netwerken als marketingmiddel begrepen. In februari 2007 heeft Fortis op die manier Join2Grow (www.join2grow.biz) geopend, een platform bestemd voor Europese ondernemers die er hun gelijken kunnen ontmoeten, nieuwe zakenrelaties kunnen aanknopen en een editoriale rubriek kunnen consulteren met daarin oprichters van bedrijven die hun professionele ervaringen delen in geluids- en beeldfragmenten.

Met Join2Grow dat vandaag zo’n 2.000 actieve leden telt, streeft Fortis een dubbel doel na: zijn engagement ten opzichte van deze specifieke doelgroep tonen, maar ook op lange termijn eventuele prospecten die geïnteresseerd zijn door de diensten die deze bankinstelling aan ondernemers en gegoeden particulieren biedt, genereren.

Een gelijkaardig initiatief is Placetobiz.eu , dat door Thalys en Eurostar als een gemeenschappelijk project werd gelanceerd. Via deze gemeenschappelijke site, kunnen zakenreizigers goede tips over het leven in Parijs en Londen uitwisselen, of het nu gaat over vrije tijd ( restaurants, cafés, tentoonstellingen, evenementen) of zaken ( vergaderzalen, vervoer ). Join2Grow en Placetobiz hebben een gelijkaardige motivatie, namelijk de klantentrouw verhogen dankzij de interacties die die nieuwe platformen toelaten.

5 manieren om uw sociale netwerken te gebruiken om uw carrière en uw zaak te boosten

1. De beste profielen rekruteren
Sociale netwerken kunnen gebruikt worden als jaarboeken die toelaten om makkelijk te achterhalen wie wat doet in een onderneming. Eerder dan de dure diensten van een headhunter te gebruiken, kunnen sociale netwerken soms goede binnenwegen zijn in uw zoektocht naar die zeldzame parel. Een platform zoals LinkedIn biedt oplossingen op maat (corporate solutions) in functie van uw noden.

2. Vergroot en ontwikkel uw netwerk
“De vriend van mijn vriend is ook mijn vriend” Dat adagio blijkt specifiek waar te zijn bij B2B sociale netwerken. Bijvoorbeeld: waarom geen lid van uw netwerk gebruiken als tussenpersoon als u een prospect wenst te benaderen of wanneer u een commerciële partner aan uw contactenbestand wil toevoegen?Omgekeerd, aarzel niet om bemiddelaar te spelen als een contact wenst dat u hem introduceert bij een lid uit uw omgeving. Vroeg of laat zal men u een wederdienst bewijzen.

3. Een nieuwe job vinden
Zin in verandering? Sociale netwerken laten toe om toezicht te houden op de jobrotatie van het personeel en om de rekruteringsnoden van de werknemer te ontdekken. Bepaalde platformen zoals LinkedIn tonen u spontaan de open posten bij andere bedrijven die beantwoorden aan uw profiel. Omgekeerd aarzelen rekruteerders niet om informatie over een kandidaat op te zoeken via zoekgigant Google. En u mag drie keer raden. Bij zoeken via Google, blijkt LinkedIn vaak bovenaan de geleverde resultaten te staan. Update dus regelmatig uw profiel en vraag naar aanbevelingen binnen uw netwerk.

4. Blijf verbonden met uw professionele netwerk
Heeft u geen tijd voor congressen, beurzen of andere plichtplegingen? Dankzij sociale netwerken kan u het overzicht over uw professionele relaties behouden, zelfs bij diegene die u slechts heel zelden ontmoet. Typisch voorbeeld: studiegenoten en oud-collega’s die u in de loop der jaren uit het oog bent verloren.

5. Informeer u over uw omgeving
U bent ongetwijfeld al eens beland in een vergadering vol onbekenden zonder te weten hoe het ijs te breken. In plaats van uw toevlucht te nemen tot de gebruikelijke clichés ( ‘sales time vandaag, is het niet?’) kan u sociale netwerken gebruiken om u op voorhand te informeren over de personen waar u mee om zal gaan: ‘Bizar, men had mij verteld dat u uw carrière in dat bedrijf was gestart.’ Uw gesprekspartner zal extra geflatteerd zijn dat u zijn persoonlijke parcours kent. Dezelfde houding is toepasbaar tijdens de eerste dagen bij een nieuwe werknemer als u snel de functie en de voorgeschiedenis van uw collega’s wil kennen.

Opgelet, een sociaal netwerk opbouwen vraagt tijd. Om echt zijn vruchten af te werken, vereist deze methode een constante aanwezigheid binnen uw netwerk en een goede dosis altruïsme ( anderen helpen zonder er meteen iets voor in ruil te verwachten).

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business