Nieuws

Rek is uit het Dell-model

De rek is uit het Dell-model, stelt Steven Brazier, analist van Canalys. In een groeiende pc-markt gaat Dell erop achteruit, terwijl Acer, HP en Apple erop vooruitgaan. De rest blijft stabiel.

“De pc-markt gaat erop vooruit, dit zijn goede tijden”, zegt Brazier. “Dus als een bedrijf het slecht doet, is dat niet de schuld van de markt.”

Volgens Brazier is niet het verkoopmodel op zich de sleutel tot succes, maar wel hoe trouw een bedrijf aan zijn model blijft. Dell zit dus in een Catch-22. Het moet van verkoopsstrategie veranderen omdat met directe verkoop geen groei meer gerealiseerd kan worden. Maar als het dat doet, zal het niet veel vertrouwen van het verkoopkanaal genieten en weinig succes kennen.

“Een consistente kanaalstrategie opbouwen duurt lang”, volgens Brazier. “Daarbij moet de voorraadketen geïntegreerd zijn.” De pc-verkopers hebben te maken met een grillige markt. Op sommige momenten is de vraag zo groot dat er niet aan kan voldaan worden. Vandaar dat de voorraadketen op voorhand op tendensen in de markt moet inspelen.

Twee jaar geleden was de pc-markt nog een verlieslatende omgeving. Door kostenreductie is daar verandering in gekomen. In de productieketen is het build-to-order de duurdere optie geworden, omdat de goederen snel geleverd moeten worden per vliegtuig. In het indirecte model kan er meer tijd over gaan, waardoor de goederen per schip kunnen. Een tendens die nog verder gestuwd wordt door een groen bewustzijn.

Trends die niet zullen doorgaan

Het herstel van het directe model is nog maar één trend die er niet zal komen volgens Canalys. De marges gaan niet stijgen, voorspelt Brazier. Ook de convergentie tussen pc en mobiel zal zich niet doorzetten. Mensen willen nog steeds aparte apparaten voor aparte toepassingen. Telecommunicatiebedrijven zullen niet slagen in pc-verkoop, omdat ze daarvoor niet kostenefficiënt genoeg zijn.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business