Microsoft wil “een van de grootste twee” spelers worden op de online-advertentiemarkt. Dat betekent dat Google – met afstand marktleider – of Yahoo plaats moeten maken. Binnen drie tot vijf jaar moet het zover zijn, volgens Kevin Johnson, president van Microsofts platform- en dienstendivisie. Hij was op 15 november uitgenodigd als spreker op een conferentie […]

Advertentie

Microsoft wil “een van de grootste twee” spelers worden op de online-advertentiemarkt. Dat betekent dat Google – met afstand marktleider – of Yahoo plaats moeten maken. Binnen drie tot vijf jaar moet het zover zijn, volgens Kevin Johnson, president van Microsofts platform- en dienstendivisie. Hij was op 15 november uitgenodigd als spreker op een conferentie van bankconcern UBS, meldt Reuters. Voor de aanwezige investeerders zette hij de strategie uiteen die van Microsoft een ware advertentiereus moet maken.

Het plan heeft de onalledaagse naam ’10, 20, 30, 40′ meegekregen. Het is de bedoeling dat Microsofts websites, zoals MSN.com en Windows Live e-mail, tien procent van alle pageviews op internet voor hun rekening gaan nemen. Nu is dat percentage nog zo’n zes procent. Ook de tijd die mensen doorbrengen op deze sites, ten opzichte van hun totale verblijf op internet, moet omhoog van zeventien naar twintig procent.

Daarnaast streeft Microsoft naar een groter aandeel in de markt van online zoekmachines. Volgens marktonderzoeksbureau comScore had de softwaregigant in september een aandeel van zo’n tien procent. Dit moet dertig procent worden. En ten slotte wil Microsoft veertig procent vangen van alle omzet uit digitale advertentieplatforms, in plaats van zes procent nu.
Johnson schat de kansen goed in. Microsoft heeft niet alleen de technologie en de research & development-mogelijkheden in huis, maar is ook bereid om over een lange termijn te investeren, zegt hij. Momenteel moet het bedrijf concurrenten Google en Yahoo voor zich dulden. Dat het Microsoft ernst is om op hen in te lopen, is dit jaar duidelijk gebleken uit de miljardenovername van online-advertentiebedrijf aQuantive.

Advertentie