Advertentie

Adobe denkt tien jaar nodig te hebben om al zijn producten volledig via het web aan te bieden. Op die manier hoopt de grafische-softwaremaker zich de komende jaren online concurrenten van het lijf te houden.

Algemeen directeur van Adobe Bruce Chizen maakte zijn opwachting tijdens de Web 2.0 Summit-conferentie in San Francisco en zei daar dat het gros van zijn klanten momenteel liever werkt met desktoppakketten. Hij voegde daaraan toe dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen en dat Adobe de overstap wil maken naar online softwarediensten met een lopend abonnement of een op advertenties gebaseerd model.

“De desktopcomputer is een zeer krachtige machine om applicaties op te draaien”, zegt hij over de voornaamste bestemming van Adobes producten. “Breedbandinternet, hoe snel het ook is, zal op korte termijn nog steeds de nodige beperkingen kennen”, vindt Chizen ook. Op de vraag hoe lang Adobe nodig heeft om de overstap naar volledig online te maken, antwoordt de grafische stuurman dat dit eerder tien dan vijf jaar kost.

Ondanks zijn voorzichtige houding heeft Adobe de benodigde kleuren op het gezicht om op online oorlogspad te gaan. Het grafische bedrijf, dat groot is geworden dankzij tekstlezer Acrobat en het toonaangevende designprogramma Photoshop, is onlangs begonnen met experimenten in de online wereld. Het gaf een uitgeklede fotobewerker onder de naam Photoshop Express weg en heeft nu ook een gratis videobewerkingsprogramma dat Premiere Express heet.

Ook de technologie waar zijn nieuwe online software op moet gaan draaien, is volop in aanbouw. Adobe Air, dat de eigen Flash-technologie koppelt aan zowel online als offline toepassingen, moet de toekomst worden van verrijkte internetapplicaties, of rich internet applications. Deze online toepassingen, zoals het eerder getoonde Picnik, vormen binnen korte tijd een bedreiging voor desktopsoftware.

Met een bijdrage van ZDNet.co.uk

Advertentie