Nieuws

Facebook kost bedrijven miljoenen

‘Social networking’ is een van dé internethypes van de laatste jaren. Maar waar het fenomeen vroeger eerder een tienerverhaal was, hebben nu ook werknemers de geneugten van Facebook en Myspace ontdekt. En dat kost de werkgevers handenvol geld, zo blijkt uit een studie.

In Groot-Brittannië onderzocht Peninsula, een onderneming die gespecialiseerd is in arbeidsrecht, de zaak. Het bureau liet een onderzoek onder 3500 bedrijven in het Verenigd Koninkrijk uitvoeren. Conclusie: social networking maakt de Britse bedrijven per dag bijna 188 miljoen euro lichter.

Welles-nietes-verhaal

Ross Dawson, CEO van Advanced Human Technologies, ziet het minder somber. Hij beweert dat sites als Facebook zelfs zeer nuttig kunnen zijn voor een bedrijf: “Als je de juiste mensen in je contactenlijst hebt staan, die je op professioneel gebied kunnen ondersteunen, dan vergroten zulke websites je productiviteit.”

“Niets van aan,” zegt Mike Huss, directeur van Peninsula aan IT Professional. “De communicatie via sociale websites als Facebook, maar ook andere elektronische varianten zoals e-mail en instant messaging, zijn niets waard. Het ontbreekt die communicatievormen immers aan nuances als een glimlach of een gesticulatie. Zulke elementen maken een belangrijk deel van de interactie uit, en die gaat in de elektronische vorm compleet verloren. Daarnaast is elektronische communicatie enorm inefficiënt. Wanneer je face to face met iemand spreekt, dan kan je sneller reageren en op elkaar inspelen.”

IBM netwerkt wel sociaal

“Dat klopt volledig, er gaat niets boven directe communicatie,” zegt Philippe Borremans, business development executive bij IBM. “Maar dat elektronische social networking niet nuttig zou zijn, dat zijn pure nonsens. Bij IBM geloven we sterk in zulke toepassingen. We hebben er zelfs een speciaal platform voor verschillende sociale media: Lotus Connections. Het bevat onder meer een IM-toepassing, blogs en wiki’s. Ook gebruiken we diensten als Xing, LinkedIn en Second Life.”

Dat het nuttig is voor het bedrijf, staat volgens Borremans als een paal boven water: “IBM is een multinational met zo’n 340.000 werknemers. Als je over zo’n omvang spreekt, is het noodzakelijk om via elektronische weg aan networking te doen. Het is ook enorm handig: via een simpel trefwoord weet je onmiddellijk wie in een bepaalde materie gespecialiseerd is”

“Het spreekt wel voor zich dat social networking voor privédoeleinden niet de bedoeling is”, stelt Borremans. “Maar om sites als Facebook dan maar te gaan blokkeren, daar schiet je niets mee op. Vergeet niet dat er binnenkort een nieuwe generatie werknemers voor de deur staat waarvoor dergelijke toepassingen een groot deel van hun leefwereld uitmaken. Als je hen vertelt dat ze niet op Facebook, LinkedIn of Myspace mogen komen, dan zullen ze wel ergens anders aan de slag gaan.” Eventuele problemen wijt Borremans volledig aan de corporate culture: “Er moet gewoonweg duidelijk zijn wat kan en wat niet kan.”

Netwerken als overlevingsstrategie

Networking blijkt ook belangrijk te zijn om hogerop te komen in een bedrijf. “Als je je cv op je LinkedIn-pagina steeds up to date houdt, dan kunnen HR-afdelingen daar perfect op inspelen. Op die manier maak je meer kans om je binnen een bedrijf op te werken. In de huidige bedrijfscultuur moet je netwerken om te overleven.”

Over één onderwerp zijn Philippe Borremans en Mike Huss het wel eens.”E-mail is de rotste uitvinding ooit,” besluit de IBM’er.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business