Nieuws

Lagere tarieven doen Mobistar niet te erg pijn

De tariefverlagingen die door de Europese Unie en door de Belgische regelgever BIPT zijn opgelegd, hebben zoals verwacht een duidelijk effect op de inkomsten van Mobistar. Maar de nummer twee van de Belgische mobilofoniemarkt zag in de afgelopen zes maanden zijn winst toenemen, onder meer door een groeiend marktaandeel.

Mobistar boekte in de eerste helft van 2007 een omzet van 747,2 miljoen euro, een daling van 1,4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2006. Die daling wordt door de bedrijfstop integraal toegeschreven aan twee maatregelen die aan het bedrijf werden opgelegd: de daling van de mobiele terminatietarieven (met 16,5 procent in november 2006 en nog eens met 20 procent in mei 2007), bevolen door het BIPT, en de door de Europese Unie verplichte daling van de roaming-tarieven.

Dat de klant gebaat is bij deze maatregelen, blijkt duidelijk uit de cijfers van Mobistar. De klant betaalde gemiddeld 36,90 euro per maand, vergeleken met 38,75 een jaar geleden. Bij de ‘postpaid’ (dat zijn de mensen die een factuur ontvangen), was het verschil veel groter: die betaalden gemiddeld 49,5 euro per maand, ruim 10 euro minder dan een jaar geleden.

Mobistar hield zijn eigen resultaten naar eigen zeggen op peil door de kosten te verminderen (onder meer door het uitbesteden van het netwerkonderhoud aan Ericsson, een operatie waarbij 150 werknemers van de loonlijst verdwenen) en door klanten te winnen bij Proximus en Base. Het bedrijf zegt dat het netto zo’n twintigduizend Proximus-klanten en een kleine drieduizend Base-klanten binnenhaalde, en heeft nu volgens zijn eigen cijfers 3,2 miljoen klanten en een marktaandeel van 35 procent (vergeleken met 34,6 procent vorig jaar).

Bovendien slaagde Mobistar er naar eigen zeggen in om een hoger percentage van zijn klanten van prepaid naar postpaid te transformeren: 53,4 procent van de klanten zijn nu postpaid. Mobistar CEO Bernard Moschéni presenteerde dan ook een optimistische vooruitblik. Het bedrijf hoopt nieuwe klanten te winnen met twee belangrijke groeipijlers. Enerzijds hoopt het meer particulieren te overtuigen om hun vaste lijn vaarwel te zeggen, via het Mobistar@Home-aanbod dat toelaat om van thuis gratis te bellen naar vaste lijnen. Volgens Moschéni zijn er al 45.000 klanten voor dit in maart gelanceerde aanbod. “En ik denk dat dat nog maar een begin is”, aldus de topman van het France Telecom-filiaal. Op de bedrijfsmarkt hoopt Mobistar terrein te winnen met het Voice Pack aanbod, dat mobiel bellen tussen collega’s gratis maakt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business