Enterprise 2.0: de krenten in de pap

 

Op haar 8e Academy zette webontwikkelaar Emakina de Web 2.0-toepassingen voor bedrijven in de kijker. Community tools die zich in eerste instantie lijken toe te spitsen op kennismanagement. Maar dat wist u natuurlijk al van uw eigen interne bedrijfsblog.

Is het mogelijk om het Web 2.0-verhaal ook door de firewall van bedrijven te laten dringen? De vraag stellen is ze beantwoorden, geloven ze bij Emakina, een Belgisch internetagentschap dat zichzelf niet onbetuigd laat in het Web 2.0-discours. Zo ontwikkelde het bedrijf met Gurus.be een eigen sociaal netwerkplatform. Een soort van ‘Best of Web 2.0’ met wiki’s, blogs, een linkdump en nieuwskanaal in Digg.com-stijl. Uiteraard is er ook de mogelijkheid om tags en RSS-feeds te gebruiken.

Kennis of marketing?
‘Bij Enterprise 2.0 komt het erop aan om het onzichtbare stuk van de kennisijsberg binnen een bedrijf naar de oppervlakte te halen’, vertelt David Rademaker, resource manager bij Emakina, tijdens de openingssessie van de Academy-voormiddag. Al is het toch even zoeken naar die kennisdeling bij de casestudie van Fortis, waarvoor Emakina een soort van MySpace voor Europese bedrijfsleiders (Join2Grow.biz, red.) ontwikkelde.

Manu Roggen, manager e-channels bij de bankverzekeraar, geeft tijdens zijn praatje dan ook toe dat Fortis in deze kapitaalkrachtige gemeenschap vooral nieuwe potentiële klanten ziet. Veeleer een marketingstunt dus, die meedrijft op het Web 2.0-gedachtegoed, dan een echt Enterprise 2.0-verhaal. (Het platform telt op dit moment 1.688 leden, waarvan er 313 effectief een berichtje plaatsten. Fortis had naar eigen zeggen 400 leden verwacht waarvan de helft effectief zou posten, red.)

Succesfactoren 2.0
Maar lang niet elk bedrijf is klaar voor de 2.0-déclic. ‘Zo moet de juiste cultuur aanwezig zijn in een bedrijf’, gelooft Rademaker, ‘waarbij een informele roll-out met pilootprojecten het meeste kans op slagen maakt.’ Ook valt één algemeen platform te verkiezen boven vele verschillende toepassingen. Vooral die laatste succesfactor moet Contactoffice, dat het event afsloot, als muziek in de oren klinken.

Dit Belgische bedrijf startte in 2000 met haar online kantoorpakket waar ondertussen een Ajax-versie en tal van Web 2.0-toepassingen aan werden toegevoegd. Het bedrijf telt 250.000 betalende accounts en heeft onder meer Mobistar, Electrabel en TNT als klant (Emakina-topman Brice Le Blévennec is er ook een van de vennoten, red.). Om de virtuele samenwerking binnen een bedrijf te bevorderen, voegt medeoprichter Patrick De Schutter er nog een succesfactor aan toe: ‘Eigenlijk hanteren we altijd hetzelfde paradigma: doordat er ook een privé-luik aan verbonden is, zijn werknemers veel sneller geneigd hiervan gebruik te maken. Vervolgens krijgen collega’s hierop toegangsrechten en groeit de samenwerking als vanzelf.’

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business