Nieuws

Haalt België in 2010 de kaap van tien procent online reclamebestedingen?

Het IAB, Internet Advertising Bureau, heeft onlangs een campagne gelanceerd om de online reclamebestedingen tegen 2010 te doen toenemen tot 10%. Maar is dat wel haalbaar?

‘Eerst moeten we zeker zijn van welk cijfer we vertrekken met het oog op de Europese Benchmark’, zegt Alain Heureux, president IAB Europe. ‘Daarvoor hebben we een nieuwe AdEx studie opgebouwd die België in kaart zal brengen. Het resultaat daarvan zal uitkomen in april 2007, maar laten we ervan uitgaan dat we tussen de 5-6% zullen liggen. Vertrekkende van dit punt, hebben we KPI’s vastgelegd om van jaar tot jaar een prognose vast te leggen ten opzichte van de te behalen 10% voor 2010.’ Haalbaar? ‘Het is een zeer grote uitdaging, maar de enige weg is om adverteerders te benaderen en hen uit te leggen wat er aan het gebeuren is met hun consumenten, want ze weten het allemaal niet goed meer en zijn verloren tussen oude praktijken en gewoontes, en nieuwe tendensen en onzekerheden.’

‘Of we 10% halen in 2010? Ik denk het wel’, zegt Michèle Mees, partner bij The House Of Marketing. ‘Verschillende waarnemers verwachten worldwide een verdubbeling van de online reclamebudgetten tegen 2010. Global ad spendings op het internet zitten vandaag op ongeveer 5% van de reclame-investeringen. In België lopen we natuurlijk wat achter in het peloton: slechts 3% (afhankelijk van de meetmethode) van de reclamebudgetten gaat naar online.’

‘De online bestedingen zouden dus moeten verdrievoudigen, en dat is zeer ambitieus! Wij zien bij marketing verantwoordelijken een groot enthousiasme over de mogelijkheden van online. Maar uit onze bevragingen blijkt dat adverteerders hierin nog te weinig begeleid worden door hun reclamebureau’s en mediacentrales. Vandaag moeten adverteerders hun bureau’s en centrales nog te veel aansporen. De analyse van het IAB, om te werken aan ‘pull’ vanuit de adverteerders, is vandaag de juiste.’

‘Ik ben ervan overtuigd dat de reclamebestedingen online ook zonder inspanningen van het IAB met meer dan 10% zullen toenemen.’ Volgens Kris Verbeeck, managing director van TomaCom, moeten adverteerders stilaan beseffen dat de meer klassieke benadering van adverteren in print, televisie en cinema stilaan moet wijken voor een meer multimediale aanpak waarbinnen het online gebeuren een steeds grotere rol zal spelen.
‘Het aantal gebruikers van internet stijgt nog steeds en op een intelligente manier online adverteren geeft heel wat mogelijkheden zowel op vlak van visibiliteit als interactiviteit. Daarnaast gaan de meer klassieke adverteerders met beperkte budgetten, die tot op vandaag enkel oog hadden voor adverteren in de gespecialiseerde bladen, ook meer en meer interesse tonen in online adverteren omwille van duidelijk afgebakende doelgroepen en gerichtheid van het online gebeuren.’

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business