Advertentie

Adobe Systems is van plan om binnen zes maanden een online versie van Photoshop te lanceren. Daarmee hoopt het bedrijf in de pas te blijven met Google en andere concurrenten.

Dit heeft CEO Bruce Chizen dinsdag gezegd. De gratis online Photoshop-dienst wordt een instapversie van Adobes meer geavanceerde producten voor fotobewerking, waaronder Photoshop en Photoshop Elements. Hoewel de online versie een zogenaamd ‘low-end’ product wordt, is Adobe erop gespitst dat de dienst van een hogere kwaliteit zal zijn dan gratis alternatieven.

Opbrengsten hoopt Chizen te halen uit advertenties. “Google heeft aangetoond dat dit behoorlijk goed werkt voor een bepaald type applicaties”, verklaart hij tegenover CNET. Adobe houdt deze concurrent sowieso scherp in de gaten. Het softwarebedrijf vreest dat wanneer het te lang wacht met het aanbieden van online applicaties, Google uiteindelijk het gras voor zijn voeten weg zal maaien. “We willen zeker weten dat wij er zijn voordat zij er zijn, op onze eigen terreinen”, zegt Chizen.

Adobe wil in de toekomst verschillende online diensten introduceren, als aanvulling op de bestaande producten. Zo hoopt het bedrijf zijn bereik in de consumentenmarkt te verbreden en zijn activiteiten te diversifiëren. Daarmee treedt Adobe in de voetsporen van Microsoft, dat ook moeite doet om een combinatie van ‘software in dozen’ en diensten aan te bieden.

Adobe heeft al een gehoste dienst in het portfolio: Acrobat Connect. Daarmee kunnen gebruikers op ieder moment een webconferentie starten. Ook stelt het bedrijf webgebaseerde videobewerkingstools beschikbaar via de website van Photobucket, zo is vorige week bekendgemaakt. Adobe wil tevens zogenaamde hybriden gaan aanbieden, waarbij het web wordt gebruikt om toepassingen te introduceren bij desktopproducten zoals Adobe Photoshop Lightroom.

Advertentie