Nieuws

ITIL na 10 jaar eindelijk aan release 3 toe

 

Nu de nieuwe versie van ITIL, het raamwerk voor best practices in IT-diensten, zijn publieke feedbackronde achter de rug heeft, kan de laatste hand worden gelegd aan deze langverwachte update. Vanaf april zijn de vijf nieuwe boeken voor versie 3 definitief beschikbaar, en houdt ITIL eindelijk rekening met begrippen als offshoring en zelfs marketing.

Niet alleen softwarepakketten krijgen regelmatig nieuwe releases, ook een raamwerk als ITIL is intussen aan een derde versie toe. Alleen is de regelmaat waarmee nieuwe versies verschijnen, gevoelig lager. ‘De eerste boeken van versie 2 dateren al van halverwege de jaren ’90, toen het woord ‘offshoring’ exclusief aan de oliesector leek toe te behoren,’ aldus Michael Nieves, auteur van één van de vijf nieuwe boeken, ‘het werd dus tijd voor een nieuwe versie, die de IT-realiteit van vandaag weerspiegelt.’

De Britse overheid, die nog steeds eigenaar is van alle ITILboeken en het bijhorende handelsmerk, heeft in 2005 besloten om versie 3 van het welgekende raamwerk van best practices op te starten. Dit project werd algemeen bekend als het ITIL Refresh project. Nadat een stuurcomité werd opgericht, met onder meer leden van de ISO-certifi ceringsorganisatie, ging men op zoek naar een team van schrijvers voor de vijf boeken, twee auteurs per boek. Deze vijf boeken behandelen de volgende onderwerpen:

– Service Strategy: bespreekt hoe IT zich als serviceafdeling moet opstellen om de business optimaal ten dienste te staan. Voor het eerst wordt in ITIL ook het concept ‘concurrentie’ gelanceerd, en de bedenking dat een interne IT-afdeling ook kan worden vervangen. Service Design: bespreekt concepten zoals availability management, capacity management, security management enzovoort.

– Service Transition: beschrijft hoe IT-diensten worden geintroduceerd maar ook hoe ze worden beëindigd als ze niet meer nodig zijn.

– Service Operation: beschrijft concrete methodologieën die al in de vorige ITIL-handboeken aanwezig waren, zoals incident management, maar ook hoe men omgaat met relatief nieuwe technologie, zoals virtualisatie.

– Continuous Service Improvement: geeft voor elk van de voorgaande boeken een inzicht hoe men de processen continu kan verbeteren.

Naast deze boeken worden ook aanvullende werken voorzien, zoals grafische weergaven van alle beschreven processen, en een woordenlijst met alle frequent gebruikte termen.

TIMING

Eind januari werd de voorlaatste fase van het ITIL Refresh project afgerond: de publieke bekendmaking van de inhoud online, samen met een oproep aan vrijwilligers om deze inhoud te evalueren en eventuele fouten op te merken of verbeteringen te suggereren. Deze feedback wordt nu verwerkt en moet leiden tot een definitieve versie van ITIL v3 ergens in april.

‘We verwachten enkel kleine aanpassingen op basis van deze feedback’, verklaart Jeroen Bronkhorst, HP Services ITSM program manager, dit korte tijdsbestek. In tegenstelling tot versie 2 zouden alle boeken vrijwel tegelijk beschikbaar moeten zijn. Ook de verschillende taalversies (voorlopig zijn er zeventien talen voorzien, waaronder Nederlands en Frans) moeten binnen enkele maanden op elkaar volgen.

WAT IS NIEUW?
Algemeen wordt de overgang van versie 2 naar versie 3 niet als revolutionair gezien. ‘De overgang van versie 2 naar versie 3 is heel wat eenvoudiger dan de overgang van helemaal niets naar ITIL’, merkt Jean Philippe Draye op. Draye, senior architect manager binnen Avaya’s wereldwijde IT-architectuurafdeling, ziet als belangrijkste toevoegingen een veel grotere aandacht voor beveiliging en risicobeheersing. Hij ziet in deze nieuwe versie ook een instrument om concepten zoals ‘knowledge management’ beter te beheren.

Michael Nieves wijst op een andere evolutie: ‘Versie 2 was vooral geschreven vanuit een technologisch en organisatorisch denkpatroon, versie 3 heeft veel meer aandacht voor de marketingaspecten waarmee een IT-organisatie wordt geconfronteerd.’

Door de opname van leden van de ISO-certificeringsorganisatie in het stuurcomité is ook werk gemaakt van de toenadering tussen het ITIL-framework en de ISO-richtlijnen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business