Advertentie

KPN stopt met het aanbieden van inbelabonnementen. Doordat het aantal klanten met zo’n abonnement steeds verder afneemt, vindt KPN het te kostbaar worden om het netwerk te blijven onderhouden.

In het derde kwartaal van 2006 had Nederlands grootste internetaanbieder nog 487.000 klanten die analoog inbelden, inclusief de abonnees van dochter XS4ALL, zegt woordvoerster Caroline Ubachs. “Sindsdien is dat aantal verder afgenomen; het gaat nu om enkele honderdduizenden.” In februari maakt KPN de precieze aantallen bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.

“Een inbelverbinding is niet meer geschikt voor de huidige toepassingen van internet”, verklaart Ubachs. “Bellen over internet heeft een enorme vlucht genomen. Mensen willen snel internetten, snel downloaden en via internet tv kijken.”

Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderschrijven dat. Medio 2006 had ruim tachtig procent van de Nederlandse huishoudens met internet de beschikking over breedband. Dit was vier jaar eerder nog geen kwart. KPN begon eind jaren negentig met de uitrol van ADSL, vertelt Ubachs. Had het bedrijf in 2001 nog honderdduizend ADSL-klanten; nu zijn dat er ruim twee miljoen.

KPN stopt pas eind dit jaar of begin volgend met het aanbieden van de inbelabonnementen. De betrokken klanten krijgen een aanbieding voor een ander abonnement. Uiteindelijk zullen zij daarmee niet veel duurder uit zijn, terwijl ze een zes keer zo snelle verbinding krijgen, zegt de woordvoerster.

Ze beaamt dat de beslissing van KPN vervelend is voor klanten die sporadisch gebruikmaken van internet. Mensen die per se willen blijven inbellen, kunnen volgens haar nog terecht bij aanbieders als XS4ALL en KPN-merk Planet Internet. Andere aanbieders zijn onder meer het door KPN ingelijfde Tiscali, Scarlet, Orange en Tele2. Ubachs: “Vormen waarbij je per minuut betaalt, zullen altijd wel blijven bestaan.”

Advertentie