Technologiebedrijven als IBM en Dell zetten al langer de stap naar de virtuele wereld. Intussen volgen ook de eerste bedrijven uit België en Nederland. Maar is het ook iets voor u? We vroegen het aan drie waarnemers, waarvan eentje in Second Life zelf. Epredator, metaverse evangelist bij IBM, onderzoekt sinds begin 2006 hoe Second Life […]

Advertentie

Technologiebedrijven als IBM en Dell zetten al langer de stap naar de virtuele wereld. Intussen volgen ook de eerste bedrijven uit België en Nederland. Maar is het ook iets voor u? We vroegen het aan drie waarnemers, waarvan eentje in Second Life zelf.

Epredator, metaverse evangelist bij IBM, onderzoekt sinds begin 2006 hoe Second Life gebruikt kan worden als communicatie-instrument voor bedrijven intern of naar hun klanten toe. ‘Ik zag opeens in dat Second Life eigenlijk een 3D-wiki is, waar mensen informatie kunnen uitwisselen en met elkaar interageren’, beschrijft hij zijn aha-erlebnis van begin 2006. ‘Beschouw het als een website, maar rijker. Je kunt nog steeds iets bouwen als een website voor je bedrijf, maar je kunt er ook een ontmoetingsplaats van maken waarbinnen mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar je ze zelf kunt begroeten.’ Ter info: Epredator werd geïnterviewd in Second Life.

‘Er zijn wel risico’s wanneer bedrijven Second Life (SL) op gaan’, vindt Marcel de Ruiter, kredietanalist bij een Nederlandse bank, op zijn blog: ‘als je bedrijf iets wil betekenen op SL, moet het ook de daar heersende cultuur en ‘do’s and don’ts’ begrijpen, anders loopt je avontuur hopeloos de mist in. Je kan er bijvoorbeeld maar beter voor zorgen dat iemand in je virtuele winkel staat om de bezoekers te animeren, want als er één ding is dat bewoners van SL wel verwachten, dan is het interactie. Zo dreigt een SL-winkel méér te kosten dan de gemiddelde webshop.’

‘Ook vanuit marketingcommunicatieperspectief is Second Life een uiterst interessant gegeven,’ vindt Gert Asselman, communications consultant bij het marketing- en communicatiebureau Outsource: ‘Ik ben ervan overtuigd dat een merk hier zowel kan worden gemaakt als vernietigd. Second Life brengt intussen al meer dan een miljoen mensen samen, en is dus lang niet zo virtueel als het lijkt. Al die ‘avatars’ moeten aan het eind van de week ook naar de winkel, en dan kopen ze geen producten van een bedrijf dat in hun (virtuele) wereld net zwaar onderuit is gegaan.’

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.