Nieuws

Zwarte magie en ongeoorloofde Googletrucs

De slag om de Google SERP (Search Engine Result Page) woedt in alle hevigheid op het web. Inzet van de wedloop is een plaatsje op het eerste resultatenblad van Google voor een trefwoord naar keuze. Het enige wapen is de kwaliteit van de content en van de links die naar de site verwijzen. Dat lezen we althans in de kwaliteitsrichtlijnen van scheidsrechter Google.

In werkelijkheid trachten sluwe webmasters via allerhande trucjes de pagerank te beïnvloeden zonder echt wakker te liggen van kwaliteit. Via zogenaamde blackhat-technieken proberen ze de Googlebot, de spider die webpagina’s indexeert, om de tuin te leiden om hoger te scoren bij zoekopdrachten. Een bloemlezing uit de verboden zwarte trukendoos.

Doorway pages
De meest vernuftige techniek om Google te misleiden is die van de doorway pages. Dat zijn pagina’s die de surfer nooit te zien krijgt, maar de zoekmachine
wel. De doorway page is helemaal geoptimaliseerd voor een bepaald trefwoord, maar heeft weinig te maken met de content die de bezoeker te zien krijgt.

De surfer wordt onmiddellijk doorverwezen naar een andere pagina, met andere inhoud. Doorway pages gebruiken mag uiteraard niet, dat ondervonden ondermeer BMW en Yakult in het verleden. Toen Google hun voordeurtjes vond, werden beide sites een tijd lang uit de ranking geweerd.

Cloaking
Een andere ongeoorloofde techniek die webmasters wel eens toepassen is cloaking. Dat is een techniek waarbij de pagina die de bezoeker te zien krijgt in een code is geschreven die de zoekmachine moeilijk of niet kan lezen, bijvoorbeeld Javascript. De Googlebot krijgt een heel andere pagina te zien, die geoptimaliseerd is voor een bepaalde zoekterm.

Net als bij de techniek met doorway pages, ziet de zoekmachine niet dezelfde content als de surfer en dat druist in tegen de regels van Google. Het kan een tijdje duren voor de Googlebot gesnapt heeft wat er aan de hand is, maar daarna verdwijnt de site gegarandeerd tijdelijk uit de index.

Keyword stuffen en wit-op-wit
Cloaking en doorway pages vragen best wat programmeerkennis. Maar ook webmasters die minder technisch onderlegd zijn, trachten de Googlebot te slim af te zijn. Zij maken gebruik van technieken als keyword stuffing en wit-op-wit. Het principe is eenvoudig: begin de pagina met een kort tekstje dat krom staat van de trefwoorden en de spider doet de rest.

De wit-op-wit-techniek zet dat tekstje in de achtergrondkleur van de pagina, zodat het de surfer niet stoort.
Google heeft deze oude trucjes natuurlijk al een tijdje door. Wie erop betrapt wordt, verdwijnt doorgaans niet uit de index, maar tuimelt heel wat plaatsen naar beneden in de ranking.

Contentduplicatie
Nog een techniek om de trefwoorddichtheid van een website te verhogen is de inhoud van een pagina te kopiëren op andere, gelinkte pagina’s. Ook die vlieger gaat niet meer op. Zelfs als de inhoud gedupliceerd wordt op een ander domein, trapt Google er niet in. Verdict: schuldig en tal van plaatsen achteruit.

Wie verscheidene domeinen beheert, kan dus de surfers maar beter automatisch forwarden of verschillende content aanbieden op de domeinen. Google heeft er namelijk geen probleem mee dat surfers van de ene domeinnaam worden doorverwezen naar de andere, maar wel dat exact dezelfde inhoud meermaals voorkomt. Neem een voorbeeld aan het spoor: zowel www.nmbs.be als www.spoorwegen.be verwijzen automatisch door naar het domein www.b-rail.be, waar de eigenlijke site staat.

Linkdumping
Wie de actualiteit rond de Google-algoritmes volgt, weet dat het aantal hyperlinks naar een webpagina wellicht net zo belangrijk is geworden als de relevantie van de inhoud. Die evolutie heeft menig doortrapte webmaster geïnspireerd. Ze richten hun pijlen met name op blogs en dumpen er naar hartelust
links naar hun eigen websites.

Uiteraard kreeg Google ook dit al snel in het snuitje. Eric Schmidt en de zijnen beslisten om blogentry’s niet langer te indexeren. Ook linkdumpen heeft dus geen zin meer.

Het rechte pad dan maar
Het is de opdracht van Google om de surfer relevante antwoorden aan te bieden bij iedere zoekopdracht. Er wordt dan ook zeer streng toegekeken op pogingen om de geheime algoritmes te omzeilen. ‘Het heeft gewoon geen zin om Google te misleiden’, zegt Elly Cools van zoekmachinemarketingspecialist Extenseo.

‘Misschien lukt het om heel eventjes hoog te scoren, maar door de monitoring van Google en de algoritmes die voortdurend veranderen loop je eerder vroeg dan laat tegen de lamp, en dan gaat je site eruit of tuimelt hij omlaag.’ Het enige wat op termijn echt werkt, is zorgen voor een overzichtelijke site met sterke inhoud, die op tijd en stond bijgewerkt wordt.

‘Om echt goed te scoren is de hulp van een specialist geen overbodige luxe, op voorwaarde natuurlijk dat
ook die zich keurig aan de regels houdt.’ Extenseo zelf werkt momenteel aan een deontologische code waarin het aan z’n klanten garandeert om binnen de lijntjes te kleuren. Een voorbeeld dat wellicht snel navolging krijgt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business