CIOnet Panel: Is mobiliteit een troef of een gevaar?

 

Mobiliteit, zoals die mogelijk wordt gemaakt door nieuwe apparaten, verandert de manier hoe bedrijven werken. ‘CIO’s onderschatten de mate waarin
mobiliteit een breuklijn betekent’, zei Andy Brown, de CTO van Merrill Lynch.

Volgens Forrester kan een investering in mobiele technologie een project zijn met laag risico en hoge opbrengst dat gebruik maakt van de bestaande flexibiliteit in de architectuur – als u maar de juiste projecten uitkiest, en voor de juiste redenen. Forrester gelooft dat de mobiele onderneming nu op snelheid komt, na verschillende valse starts in de voorbij vijf jaar. Remmende factoren waren onder meer het gebrek aan technische maturiteit en de beperkingen op IT-investeringen. Maar vandaag zien we een sterke penetratie van mobiele toepassingen binnen de organisatie.

En volgens Gartner worden laptops steeds meer de eerste keuzevoor desktopwerk, vanwege verbeteringen in prestaties, betrouwbaarheid, connectiviteit en prijs. De aanwezigen op een CIO 100 Symposium werden gevraagd of zij verwachten dat hun personeel binnen een jaar meer mobiel zal zijn. De meeste handen gingen de hoogte in. Ze bleven omhoog toen de vraag werd gesteld of het moeilijker is om een mobiele onderneming uit te bouwen. Maar toen de vraag kwam ‘is uw infrastructuur geoptimaliseerd voor mobiliteit?’ verdwenen veel handen weer.

Bent u er klaar voor?

Emannuel Cambron, IT Director Imas Nv (Group Van Genechten Packagiging)

Kunnen diensten die altijd en overal toegankelijk zijn, waarde opleveren voor uw bedrijf, en zo ja, hoe?

In de huidige real-time economie kan dat zeker. Momenteel merken wij bij managers grote vraag voor Blackberry’s. Daarmee zijn ze altijd on line en winnen
ze veel tijd, bijvoorbeeld tijdens reizen. Hetzelfde zal gelden voor laptopgebruikers zo gauw hoge mobiele bandbreedtes beschikbaar worden aan een betaalbare prijs (HSDPA): managers zullen meer thuis werken, op afstand of onderweg.

Gebruikt u momenteel mobiele apparaten of mobiele toepassingen?

Wij gebruiken momenteel Blackberry’s van Rim: on line e-mail, agenda, adressenbestand, takenlijst, en zelfs een mobilofoon. De draadloze communicatie is geëncrypteerd, er wordt weinig bandbreedte gebruikt en de onderhoudskosten zijn laag. Eén op vijf gebruikers heeft een laptop en daarop beschikken ze over al hun businesstoepassingen. Momenteel bieden we hen Business Everywhere van Orange Business Services (DSL, mobiele telefonie en Wi-Fi op dezelfde factuur, n.v.d.r.). Gebruikers verwachten onbeperkte toegang, heel de tijd.

Kan en moet de CIO op een bepaald moment ‘nee’ zeggen?

Momenteel zeggen we ‘ja’ voor bekabelde verbindingen en voor Blackberry, ‘nee’ voor de rest. Maar verwacht niet van (top)managers dat ze daar rekening mee houden: ze hebben het nodig en dus gebruiken ze het. En afhankelijk van de prijzen kan onze positie snel veranderen.

Begrijpen business managers wat de werkelijke impact van mobiele toegang is op het vlak van IT-veiligheid, en accepteren ze de consequenties?

Als ze eens een mobiel apparaat kwijt geraken, dan snappen ze het wel. Zo lang dat niet gebeurt, kan het ze amper wat schelen. Achteraf vragen ze je waarom je hen niet hebt gewaarschuwd. We moeten de communicatie beveiligen en zorgen voor back-ups van hun gegevens, we moeten zorgen dat ze zich bewust zijn van
de waarde van hun mobiel apparaat en van de gegevens die erop staan. Zij zullen die zorg om de veiligheid accepteren, zo lang die maar geen impact heeft op hun leven en op het gebruiksgemak. Beveiliging mag geen hinderpaal worden voor mobiliteit.
Ludo Van Den Kerckhove, voormalig CIO Electrabel, momenteel zaakvoerder van IT- en managementadviseur VDK Gnosis

Kunnen diensten die altijd en overal toegankelijk zijn, waarde opleveren voor uw bedrijf, en zo ja hoe?

Natuurlijk, maar je moet wel opletten met de hype. Het project Mobile bij Eandis heeft de bedoeling om voor monteurs die mobiel werken hun opdrachten
op hun mobiele pc te brengen. Ze krijgen ook de routing zodat ze de efficiëntste weg nemen. Uiteraard kan zo’n project veel geld opleveren. Aan
het andere eind van het mobiele spectrum heb je gadgetachtige mobiele toepassingen.

Ik ga de Blackberry geen gadget noemen, maar ik heb er mijn vragen bij dat elk dood moment tijdens vergaderingen of in luchthavens word gevuld met ‘vlug-vlug’ wat mails beantwoorden. Je geeft dan trouwens vaak antwoorden waar weinig over nagedacht is. Gebruikers verwachten onbeperkte toegang, heel de tijd.

Kan en moet de CIO op een bepaald moment ‘nee’ zeggen?

Een ‘ja’ of ‘nee’ voor een bepaalde technologie moet afhangen van de meerwaarde voor de business. De CIO is goed geplaatst om te oordelen over de technologie, maar hij moet zich goed omringen om te kunnen oordelen over de business. Sommige CIO’s, bijvoorbeeld bij Electrabel en Fortis, hebben account managers of information managers in de verschillende afdelingen. Door alleen op basis van de technologie ‘nee’ zeggen, bijvoorbeeld omdat je het niet
veilig kunt aanbieden, mis je veel opportuniteiten.

Zelfs een onveilige technologie kan een enorme opportuniteit zijn voor de business. Het is de taak van IT om dat probleem op te lossen, niet om nee te zeggen. Er zijn altijd mensen die graag experimenteren, ook met zaken die IT niet uitgetest heeft of waar geen business case voor bestaat. Bij Electrabel hadden we een aantal van die mensen samengebracht in een pilootgroep: ze mochten die tools gebruiken, als een soort bètatesters, maar in een gecontroleerde omgeving en op voorwaarde dat ze een rapport schreven. Zo kanaliseerden we dat.

Begrijpen business managers wat de werkelijke impact van mobiele toegang is op het vlak van IT-veiligheid, en accepteren ze de consequenties?

Vaak niet. Eerlijk gezegd, na al die jaren ervaring in IT heb ik het zelf ook moeilijk om mijn security-specialisten te volgen. Dus dan kan je dat van de business al helemaal niet verwachten. Je moet hen in businesstermen uitleggen wat de voordelen en de risico’s zijn, dat is de enige manier. Soms lukt dat, soms niet. Je moet er veel inspanning in steken om elkaar goed te verstaan.
Rudy Duyck, Information Systems Manager AGF Belgium Insurance

Kunnen diensten die altijd en overal toegankelijk zijn, waarde opleveren voor uw bedrijf, en zo ja hoe?

Voor wat de traditionele PDA of gsm met mobiele toegang betreft: niet voor alle gebruikers, maar wel voor bepaalde managers en kenniswerkers. Een
anekdote: ik voel me altijd wat onzeker als ik in luchthavens en tijdens vergaderingen merk dat ik zowat de enige ben die niet heel de tijd met zijn e-mail of gsm bezig is.

Ik vraag me dan af: ‘Ben ik wel een goede manager, ben ik wel waardevol voor mijn bedrijf als ik niet heel de dag met de back office converseer?’ Ik ben er zeker van dat heel wat mensen zich een houding aanmeten of gewoon slecht delegeren. Oké, dit is een karikatuur, maar toch heb
ik sterk het gevoel dat een sterke, genetwerkte, professionele organisatie het zou moeten kunnen stellen zonder de onmiddellijke reactie van managers en andere sleutelspelers doorheen de dag. De échte waarde van mobiel werken is de semi-constante beschikbaarheid van informatie en contacten wanneer ze nodig zijn.

Ook de mobiele kenniswerker moet dergelijke toegang hebben tot belangrijke informatie, het is zeker niet het exclusieve recht van de manager.

Gebruikt u momenteel mobiele apparaten of mobiele toepassingen?

Persoonlijk wel. Maar in een managed modus eerder dan met een constante communicatiekoorts. En voor wat (andere) bedrijfstoepassingen betreft, ons bedrijf legt nog altijd de nadruk op toegang tot de centrale toepassingen en gegevens via vaste werkstations, in regionale kantoren of van thuis. Gebruikers verwachten onbeperkte toegang, heel de tijd.

Kan en moet de CIO op een bepaald moment ‘nee’ zeggen?

Zolang de budgetten en de bedrijfspolitiek op het vlak van beveiliging en dergelijke worden gerespecteerd, en zo lang het bedrijf bereid is de total cost of ownership van zo’n toegang te dragen, zie ik geen reden waarom de CIO ‘nee’ zou zeggen. Ik denk dat vaak, als de CIO weigert, de business unit managers toch aan mobiele apparatuur geraken (toegang is natuurlijk moeilijker, omdat die centraal wordt gecontroleerd). Als je op dit vlak samenwerkt met de business, kun je toch tenminste standaarden en procedures vastleggen.

Begrijpen business managers wat de werkelijke impact van mobiele toegang is op het vlak van IT-veiligheid, en accepteren ze de consequenties?

Nee, maar het is de verantwoordelijkheid van de IT en security-organisaties om dat uit te leggen zodat de business executives de implicaties snappen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business