Registratieagenten gebruiken spookfirma’s om zoveel mogelijk .eu-domeinnamen in handen te krijgen volgens Bob Parsons, CEO van registrant GoDaddy.com. “Spookfirma’s bestaan niet”, reageert Patrik Lindén van EURid, dat instaat voor de registratie van Europese domeinnamen. “Als een bedrijf op papier bestaat, is het een firma. Als het een firma is, mag ze registratieagent worden.” Jan Margot, […]

Advertentie

Registratieagenten gebruiken spookfirma’s om zoveel mogelijk .eu-domeinnamen in handen te krijgen volgens Bob Parsons, CEO van registrant GoDaddy.com. “Spookfirma’s bestaan niet”, reageert Patrik Lindén van EURid, dat instaat voor de registratie van Europese domeinnamen. “Als een bedrijf op papier bestaat, is het een firma. Als het een firma is, mag ze registratieagent worden.” Jan Margot, woordvoerder van Belgacom, ook erkend registrant, betreurt dat spookfirma’s actief zijn, maar is niet ontevreden omdat EURid alle regels van de Europese Commissie heeft opgevolgd.

De bedoeling achter het systeem van domeinnaamregistratie door EURid is iedereen een gelijke kans geven om een domeinnaam te registreren. Alle geaccrediteerde registratieagenten worden in de rij gezet om exact één domeinnaam te registreren. Is de aanvraag – met of zonder succes – afgehandeld, dan gaat de agent weer naar het einde van de rij om opnieuw aan te schuiven voor een nieuwe aanvraag.

Het systeem nodigt uit tot misbruik volgens Bob Parsons, CEO van GoDaddy.com. In de praktijk kon een agent snel een aantal papieren firma’s oprichten en die laten accrediteren. Zo heeft de agent meer kansen dan zijn concurrenten om de gewenste domeinnaam te registreren. Ook Jan Margot, woordvoerder van Belgacom, betreurt dat spookfirma’s actief zijn, maar verwijt EURid niets: “EURid heeft alle regels van de Europese Comissie goed opgevolgd.”

Om een agent te laten accrediteren, moest 10.000 euro betaald worden. En toch loont het van dit bedrag meerdere malen te betalen. Eens de agent een domeinnaam geregistreerd heeft, kan hij die verder verkopen. Als er meerdere kandidaat-kopers zijn, gaat de domeinnaam naar de hoogste bieder, waardoor de prijs kan stijgen tot enkele duizenden euro’s.

Advertentie