Digitaal betalen is duur

Gebruiksvriendelijk, maar duur, zo ervaart de kleine ondernemer de digitale betaaloplossing in zijn handelszaak. Volgens een recent marktonderzoek van Ipsos zijn vooral de maandelijkse kosten een doorn in het oog van de Belgische commerçanten.


Sinds 1 juli zijn ondernemers in België verplicht om hun klanten de mogelijkheid te bieden om digitaal te betalen. “We wilden bij Samsung wel eens weten welke impact deze verplichting heeft op kleine ondernemers”, vertelt Pascal Bungeneers, head of B2B Mobile. “Wint digitaal betalen steeds meer terrein? En zijn handelaars tevreden over de betaalmethodes die ze aanbieden?” Marktonderzoeksbureau Ipsos ondervroeg daarom in opdracht van het Koreaanse techbedrijf meer dan tweehonderd Belgische eenmanszaken en bedrijven met minder dan tien werknemers. 

4 manieren om te betalen

“Uit de enquête blijkt dat onze commerçanten helemaal mee zijn met het digitaal betalen”, zegt Pascal Bungeneers. “Bijna alle handelaars voldoen aan de nieuwe wetgeving. Meer zelfs, gemiddeld bieden ze bijna vier verschillende betaalmethodes aan. Van cash, contactloos betalen met je kaart tot QR-code, klanten kunnen ruim kiezen hoe ze betalen. Slechts bij 6% kan men alleen digitaal betalen. En België zou België niet zijn als er niet een paar opstandelingen waren (lacht): 5% aanvaardt nog steeds alleen cash. Riskant wel, want een handelaar die niet aan de verplichting voldoet, riskeert een boete tot 80.000 euro.”

Smartphone, betaalterminal of beide?

Algemeen genomen zijn de handelaars tevreden over de betaaloplossingen die ze hun klanten aanbieden. Vooral over de veiligheid (94%) en gebruiksvriendelijkheid voor de consument (92%) is de tevredenheid groot. Over de prijs van digitale betaaloplossingen zijn ze dan weer minder positief: maar liefst 55% vindt de kost van deze oplossingen eerder duur of zelfs heel duur. “Meer dan 40% beklaagt zich over de dure maandelijkse kost”, zegt Bungeneers. “Een betaalterminal huren alleen al, kost soms wel 40 euro per maand. Da’s volgens ons onnodig duur. Je smartphone als betaalterminal gebruiken, is veel rendabeler.”


Van de ondervraagde zelfstandigen geeft ruim 35% aan interesse te tonen in het inzetten van hun smartphone in combinatie met een betaalapp. “Goed nieuws voor ons én voor de handelaars, want Samsung biedt dergelijke oplossing aan. De Tap to Pay-smartphone, een pre-geconfigureerde Samsung-smartphone beheerd door het Belgische IT-bedrijf mobco, is uitgerust met Viva Wallet’s geavanceerde betaalsoftware waardoor het een betaalterminal wordt. Met andere woorden: geen abonnementskosten, noch transactiekosten. Bovendien kan je het toestel ook gewoon als smartphone gebruiken want we voorzien een volledige en beveiligde scheiding tussen persoonlijke en zakelijke applicaties”, aldus Pascal Bungeneers. “Als kers op de taart kunnen handelaars het toestel inbrengen omdat het om een betaalmiddel gaat.”

Geen toeters en bellen

Bij restaurant The Catch in Oostende zijn ze helemaal overtuigd van de Tap to Pay-smartphone van Samsung. “Het is een systeem zonder veel tralala”, vindt zaakvoerder Jim Coopman (34). “Gewoon de kaart tegen de smartphone houden, snel en handig.” The Catch valt in Oostende op dankzij een uniek en hip concept: het is zowel een oester- en visbar als een cocktailbar. “Toen we drie jaar geleden begonnen, waren we er snel voor gewonnen om met Samsung en Viva Wallet aan de slag te gaan. Geen klassieke betaalterminal nodig en dus minder kosten.”

Het systeem schept ook vertrouwen, zegt Coopman. “Bij elke betaling staan de cijfers om je pincode in te geven in een andere volgorde op het scherm. Zo is het onmogelijk om de pincode van een vorige gebruiker te achterhalen via bijvoorbeeld vette vingerafdrukken. Extra veilig dus. En vaak ook een grappig moment, want de klanten moeten extra aandachtig zijn: ze kunnen hun pincode niet op automatische piloot ingeven!” (lacht)

Lage instapdrempel

Coopman zou deze combi Samsung-Viva Wallet zeker aan andere handelaars aanraden. “De instap is erg laag: je hoeft geen computernerd te zijn om te begrijpen hoe het werkt. Het personeel is er meteen mee weg. Bovendien gebruiken we de smartphone in het restaurant ook voor reservaties en klantencontacten.” De komende dagen staat The Catch met een stand op Winter in het Park van Oostende en ook daar doet de Samsung-smartphone dienst. “Die flexibiliteit is een enorm voordeel. Je hebt geen wifi nodig: alles werkt op 4G. Dus gewoon je smartphone meenemen naar de kerstmarkt en je hebt een betaalsysteem én je bent bereikbaar voor klanten. Deze smartphone-combi is gemakkelijk en modern. Dat past gewoon bij ons en onze zaak.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here