Twitter

Twitter sloot het afgelopen kwartaal af in rode cijfers. De omzet daalde van 1,19 miljard naar 1,18 miljard, en het bedrijf moest een nettoverlies van 270 miljoen euro in de boeken noteren.

Elon Musk stond het afgelopen kwartaal centraal in de verhalen rondom het sociale medium. Nadat de Tesla-topman in april had getekend voor de overname van Twitter, maakte het in juli bekend van de overname af te zien. Nog daarvoor begon een overname-rollercoaster, waarin Twitter door Musk werd beschuldigd van fraude. Het bedrijf zou niet het “werkelijke aantal bots vermelden” dat actief is op het sociale medium. Verder probeerde het wekenlang de raad van bestuur binnen te treden. Samengevat: een onzekere tijd voor het platform. Onzekerheid die Twitter moet bekopen met een lagere omzet.

Twitter: minder omzet door Musk

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers noemt Twitter Musk als één van de redenen voor de lagere omzet in het tweede kwartaal. In het voorbije kwartaal daalde de omzet jaar-op-jaar van 1,19 naar 1,18 mld. dollar. De gedaalde omzet kan volgens het bedrijf verder gelinkt worden aan problemen die spelen binnen de advertentiebranche, evenals slechte economische omstandigheden. Dat laatste doelt op de gestegen inflatiecijfers. Hierdoor daalt het economisch vertrouwen van consumenten, wordt er minder geconsumeerd en zodoende ook minder geadverteerd.

Tegelijkertijd speelt de onzekerheid omtrent de verkoop van Twitter aan Elon Musk ook een rol in de omzet die het haalt uit advertenties. Adverteerders zijn door de onzekerheid terughoudender bij het inkopen van advertenties. Het drama rond de verkoop van het platform aan Musk leidde zelfs tot wanorde bij de advertentie-verkopen, ondanks acties van Twitter om zijn partners gerust te stellen, meldt Ad Age.

Van winstgevend naar verlieslijdend

Die onzekerheid bij partners resulteerde tegelijkertijd niet in lagere advertentieverkopen. In het tweede kwartaal stegen de inkomsten uit advertentieverkopen namelijk met twee procent ten opzichte van vorig jaar. Tegenover de gestegen advertentie-inkomsten staat een verlies van 270 miljoen dollar. In hetzelfde kwartaal vorig jaar boekte Twitter nog 66 miljoen dollar winst. Ook liet het toentertijd een omzet-groeispurt zien; de kwartaalomzet nam in Q2 2021 namelijk jaar-op-jaar met 74 procent toe.

Wat precies ten grondslag ligt aan de gestegen kosten en het geboekte verlies, is onduidelijk. Het bedrijf zal de komende kwartalen zijn groei moeten versnellen om het opgelopen verlies terug te dringen. Met de rechtszaken tegen Musk – waarin Twitter de rechter heeft gevraagd Musk te verplichten om Twitter tegen bestaande contractvoorwaarden over te nemen – houd de onzekerheid voorlopig nog aan. Het blijft daarmee ook de vraag of het platform die groei kan verwezenlijken. Het bedrijf loopt daarnaast tegen oplopende inflatie aan; winst maken zal dus zeker geen makkelijke opgave zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here