Consumentenorganisaties beklagen zich over Googles registratieproces

Even snel registreren bij Google? Vergeet dan niet alle privacyopties langs te lopen. Volgens de BEUC probeert Google je in elke stap te misleiden.

Registreren bij Google moet veel transparanter en gemakkelijker verlopen in de toekomst, dat is het punt dat de Europese overkoepelende consumentenorganisatie BEUC wenst te maken bij Google en Europese privacywaakhonden. Verschillende landelijke consumentenorganisaties beklagen zich met een brief bij hun lokale privacywaakhond. Duitsland voegt daar een brief gericht aan Google aan toe. Volgens de organisaties moet het voor gebruikers makkelijker worden minder data te delen met de zoekgigant.

Snelheid versus privacy

Consumentenorganisaties doorheen Europa zeggen dat het bedrijf er in zijn registratieproces alles aan doet om de gebruiker zo veel als mogelijk data te laten delen. Opties om de hoeveelheid data die in Googles kolossale dataverzameling te beperken, vereisten vaak meerdere stappen om te bereiken. Gebruikers die zich snel wensen te registreren, lopen zo in Googles datafuik en zijn slachtoffer van ‘onduidelijk, onvolledig en misleidend’ taalgebruik in het registratieproces van de zoekgigant, zegt de BEUC.

Een optie om alle optionele dataverzameling met één knop uit te zetten zou verder ontbreken. Privacyvriendelijke opties zouden verder door Google negatief worden omschreven. Hierdoor kan Google, mogelijk zonder dat de gebruiker daar volledig van op de hoogte is, zijn gang gaan bij het vergaren van data voor zijn advertentieprofielen. Dat de gebruiker niet precies op de hoogte is van Googles dataverzameling, is precies waar de organisaties op zinspelen.

“Dit (negatieve bewoording en onduidelijke taal, red.) voorkomt dat de consument een weloverwogen beslissing neemt bij het maken van zijn keuzes en leidt tot oneerlijke, niet-transparante en onrechtmatige verwerking van zijn persoonsgegevens”, stelt de BEUC.

Verhogen druk op Google

Met de meldingen bij lokale privacywaakhonden en een brief naar Google willen de organisaties de druk opvoeren. Dit volgt vier jaar nadat consumentenorganisaties de privacywaakhonden aanschreven over de manier waarop Google gebruikers achtervolgt. Hoewel er meerdere antitrust-onderzoeken zijn geweest naar Google, blijft het privacyaspect onderbelicht.

Mocht uit toekomstige onderzoeken blijken dat de zoekgigant de privacywetgeving schond, kan dit leiden tot een boete van maximaal 2 procent van Googles wereldwijde omzet.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van het moment

De beste elektronica-acties van het moment

Bekijken bij bol.com

Business