levering online aankopen
Image Credit: PeopleImages, iStock

Is er onlangs iets fout gelopen bij de levering van een online aankoop? Je bent niet de enige: 3 op 4 consumenten ervaart wel eens problemen.

Advertentie

Online shoppen zit stevig in de lift in België. Tijdens het eerste kwartaal van 2022 gaven Belgische consumenten gemiddeld 521 euro per persoon uit aan online aankopen. Van kleren tot vliegtickets, je kan het vandaag allemaal eenvoudig online vinden. De voornaamste redenen waarom we zo graag online winkelen is het gemak en de tijdsbesparing. In slechts enkele muisklikken is een product gekocht en wordt het netjes aan onze deur geleverd. Maar bij die levering durft het wel eens mislopen, blijkt uit een studie uitgevoerd door het logistieke bedrijf Descartes.

Voor de studie werden 1.019 Belgische en Nederlandse consumenten bevraagd over hun ervaringen met e-commerce. 3 op 4 consumenten gaf aan tijdens de laatste drie maanden minstens één keer leveringsproblemen te hebben ervaren. De meest genoemde problemen zijn vertragingen op de beloofde levertijd of een te kort tijdsvenster waarin een koerier kan langskomen om het product te leveren. Slechts een klein percentage van de koeriersdiensten biedt consumenten de optie om een voor hen optimale leveringsdatum of -tijdsrooster in te stellen, wat misverstanden met de levering kan vermijden. Ook wat het retourneren van pakketten betreft, loopt dit slechts bij 54% van de bevraagde consumenten altijd vlekkeloos.

Deuk in het vertrouwen

Leveringsproblemen kunnen nefast zijn voor zowel koerierdiensten als retailers. Uit de studie blijkt dat een slechte ervaring met de levering voor 20% van de consumenten een reden is om niet meer terug aan te kopen bij de handelaar. Het is dus van groot belang dat je als online retailer de een betrouwbare leveringspartner uitkiest om een vlotte shopervaring over de hele lijn te kunnen bieden. Op de algemene intentie om online producten te kopen lijken leveringsproblemen opvallend genoeg maar een zeer minimale impact te hebben.

Lees hier onze 6 gouden tips voor een succesvolle webshop

De studie van Descartes analyseert het koopgedrag van de consument op het gebied van e-commerce, het soort goederen dat wordt gekocht, de frequentie waarmee dat gebeurt en welke goederen worden geleverd. Daarnaast geeft de studie inzicht in bezorgdiensten, kosten en prestaties. Bovendien analyseert de studie het belang dat consumenten hechten aan leveringsprestaties en de impact van mislukte leveringen op toekomstige aankopen. Het volledige rapport kan je hier downloaden.

Wat zijn jouw gekste verhalen met mislukte leveringen van online aankopen? We horen ze graag in de reacties onderaan dit artikel.

Deze redacteur heeft een niet te stillen nieuwsgierigheid. Schrijft en denkt graag na over de impact die technologie heeft op onze maatschappij.

2 REACTIES

  1. Om alle leveringsproblemen te vermijden zou het een goede zaak zijn mochten alle webshops hun klanten de mogelijkheid bieden om zelf een leveringsdatum te kiezen tegen een kleine meerprijs. Dit zou zowel bij de klanten als bij de bezorgers veel frustratie kunnen vermijden. Nu is die mogelijkheid nog veel te marginaal.

  2. In feite heb ik, ondanks het feit dat ik heel veel (+50 keer per jaar) online koop, tot nog toe enkel problemen gehad met PostNL en dit meer dan eens.
    Hun tracking website is zeer inaccuraat; Dikwijls wordt je pas op de hoogte gesteld dat je pakket er weer eens niet zal geraken wanneer de dag al lang verstreken is.
    Soms zijn pakketjes zelfs nog niet eens opgehaald bij de verzender op de dag dat PostNL beloofd had ze te leveren, of staan ze voor je deur op de meest onmogelijke uren.
    Eén keer werd er zelfs een pakketje geleverd rond middernacht door TWEE collega’s van PostNL die zeer duidelijk samen op stap waren (geweest?) en beiden met een busje voor de deur stonden.
    Ze hadden er in ieder geval meer pret in dan ik.
    Mijn eerste pakje dat door PostNL binnen het beloofde tijdsvenster geleverd wordt moet ik waarschijnlijk nog bestellen…
    Ik ben PostNL dan ook zo beu dat ik, wanneer de optie bestaat, altijd voor een andere bezorgdienst zal kiezen bij het plaatsen van een bestelling, zelfs wanneer ik daar extra voor moet betalen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here