Young working hard to satisfy all her online fashion shop customers

De online verkoop in België deed het enorm goed tijdens het eerste kwartaal, met de reis- en evenementsector als grote koplopers.

Na enkele jaren van wisselende resultaten lijkt de online verkoop van goederen en diensten nieuwe toppen te scheren. Dat blijkt uit de resultaten van de BeCommerce Market Monitor. In het eerste kwartaal van dit jaar spendeerden Belgen zo’n 3,69 miljard euro online. Dit betekent een toename van 30 procent in vergelijking met Q1 van 2021.

Tijdens de eerste drie maanden van 2022 gaf de Belg gemiddeld 521 euro online uit. Een jaar geleden was dat in dezelfde periode slechts 393 euro. Er werd gemiddeld 85 euro per aankoop uitgegeven, en in totaal vonden er zo’n 43,2 miljoen aankopen plaats. Als hoofdreden voor het online kopen gaf men het comfort en bespaarde tijd aan.

De sterke toename zou grotendeels te wijten zijn aan een stijgende interesse van Belgen in evenementen en reizen. Deze sectoren zagen tijdens de conorapandemie hun cijfers flink achteruitgaan, maar het ziet ernaar uit dat de Belgen die schade van de voorbije twee jaren dus willen ophalen. Er werd in Q1 van dit jaar 1,7 miljard euro online uitgegeven aan diensten, wat een verdubbeling vormt van de cijfers van vorig jaar.

“Na twee verloren jaren, kiezen de consumenten deze lente en zomer resoluut opnieuw voor de ervaringen”, aldus Managing Director van BeCommerce Sofie Geeroms. “Er valt wat in te halen en er worden dus ook volop reizen en evenementen georganiseerd en geboekt. Amusement zal de komende periode voorop staan in de ogen van de consument.”

Digitale toename

Waar sinds 2015 vliegtuigtickets en accommodaties het vaakst online verkocht werden in vergelijking met hun offline verkoop, met 86 procent online in 2022, lijken deze nu ingehaald te worden door de evenementsector met 87 procent. Ook merkt het e-commerce-onderzoek op dat de online verkoop van voeding in de lift zit, met een toename van 4,2 procent. Bovenaan blijft de verkoop van kleding staan, waarvan er 40 procent digitaal over de toonbank gaat.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek ook dat de kredietkaart steeds vaker wordt ingeschakeld. Deze zou in één op zes online aankopen gebruikt worden, en dat ook vaker voor grotere bedragen. Bovenaan blijft Bancontact staan. Ook zou 40 procent aankopen via een laptop plaatsvinden, en 25 procent via de smartphone.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here