Bezoekers van de stad Antwerpen kunnen heel het jaar lang innovatief online en offline winkelen in 12 locaties in de Smart Retail Area.

Advertentie

De winkelervaring van Belgen heeft de voorbije jaren weinig vooruitgang gekend. De coronapandemie heeft hier nog meer roet in het eten gestrooid. Daar wil de stad Antwerpen echter grondig verandering in brengen. Daarom lanceert ze nu in samenwerking met de Thomas-More Hogeschool de Smart Retail Area. In dit winkelgebied kunnen shoppers kennis maken met verschillende nieuwe en innovatieve toepassingen die de winkelervaring naar een volgend niveau moeten tillen.

Het gebied ligt tussen de Antwerpse Groenplaats en het Operaplein. Het bevat zo’n 12 locaties waar men kennis kan maken met de nieuwe technologieën. Enkele daarvan zijn digitale displays, robots die werknemers kunnen helpen bij alledaagse taken, QR-tags die je meer informatie geven over jouw product of de materialen en social media walls.

“Fygitaal winkelen is de toekomst”, aldus Antwerps schepen voor middenstand Koen Kennis. “De wandelingen zijn een unieke opportuniteit voor handelaars om concreet te ervaren hoe slimme technologie een meerwaarde kan zijn voor hun winkel en om te testen hoe hun klanten er mee aan de slag gaan.”

Het project start vandaag 8 juni en loopt door tot het einde van 2022. Het is één van de acht projecten in Vlaanderen die zich richten op het ondersteunen van de lokale economie op een slimme, digitale manier. Het project wordt onder meer gesteund door de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Voor een kaartje van de wandeling langs de deelnemende zaken kan je hier alvast terecht.

Credit: Stad Antwerpen
Kijkt graag naar hoe internationale technologische ontwikkelingen zich in onze maatschappij manifesteren, en heeft er een hekel aan als er met privacy wordt geknoeid.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here