Web design desktop with laptop and tools

Twintig procent van de Belgische bedrijven zou geen website hebben, en daar ook niet meteen voor tekenen, zo blijkt uit een onderzoek.

Advertentie

In de huidige wereld is het bijna ondenkbaar geworden dat een bedrijf nog niet over een website beschikt. Een uitgewerkte website zorgt er immers voor dat mensen je zaak kunnen terugvinden, met alle daarbij horende informatie en de optie om zelfs zo aankopen te doen. Toch blijkt dat nog een deel van de Belgische bedrijven niet over een eigen website beschikt. Dat blijkt uit een onderzoek van Sortlist, een verbindingsplatform tussen bedrijven en marketingbureaus. Een twintig procent van de bedrijven zou niet over een eigen website beschikken, en daar ook niet in willen investeren.

De studie werd uitgevoerd bij 1.000 bedrijven, en dat verspreid over vijf verschillende landen, zijnde België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Er werd gepeild naar de huidige digitalisatie en toekomstige plannen om hier verder aan te werken. In totaal zou er een 43 procent van de Belgische bedrijven geen eigen website hebben, met 23 procent daarvan die de lancering ervan verwachten in 2023. In vergelijking met de andere landen in het onderzoek staat België daarmee op de laatste plaats. Bij onze noorderburen zou bijvoorbeeld slechts 12 procent van de bedrijven geen eigen site hebben.

Relevantie

Daarnaast zou 27 procent van de totale hoeveelheid respondenten niet over een website beschikken omdat het niet relevant zou zijn in hun branche. Anderen gaven aan dat ze zich meer focussen op hun aanwezigheid op sociale media, of dat der een gebrek is aan technische kennis om de website te ontwikkelen. Dit laatste was met 30 procent de hoofdreden in België.

Voor 29 procent van de deelnemers zou de hoofdreden om te starten met een website liggen bij een meer diepgaande investering in marketing en een doorgedreven digitalisering. Opvallend is dat ook voor België hier de cijfers de andere kant opgaan. 60 procent van de bedrijven geven immers op dat de komst van een website net niet tot meer investeringen in marketing heeft geleid. Ook al lijkt de huidige digitalisering op volle toeren te draaien, toch kunnen we hieruit opmaken dat België nog iets van werk voor de boeg heeft. Al leek het ons dat bijvoorbeeld de coronapandemie steeds meer bedrijven richting het wereldwijde web had gestuurd, toch lijkt dit dus nog niet voor iedereen het geval.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here